Befounds blogg

De 7 stegen för ett välläst blogginlägg [infographic]

Genom att följa de här koncisa stegen så kan nästan vem som helst gå från idé till publicerat blogginlägg på nolltid!

När jag skriver ett blogginlägg (eller vilken text som helst faktiskt) använder jag ett antal steg från idé till färdigt inlägg. Anledningen är att jag helt enkelt tappar den röda tråden, om jag inte gör dessa stegen.

Lathund för segmentering i Google Analytics

Lathund Segmentering i Google Analytics

Att använda segmenteringsverktyget i Google Analytics är ett av de bästa sätten att verkligen förstå hur din sajt fungerar. Segmentering innebär att du delar upp statistiken och enbart tittar på en specifik del (segment) för att se beteendet för just det segmentet. En stor fördel är att segmenteringen, till skillnad från många andra delar i Google Analytics, stannar kvar tills du väljer att ta bort den.

Hur du gör en vanlig epostadress kompatibel med Google Analytics

Ibland behöver du lägga till en ny användare till ditt Google Analytics konto. I de flesta fall går det smärtfritt. Det är bara att lägga till behörigheter för användaren och ange dennes e-postadress.

Google informerar om att användarens e-postadress ska vara registrerad i "alla Google-konton". Om du får upp ett felmeddelande att "inget Google-konto finns för denna e-postadress" - då det börjar bli lite besvärligt. Det är då du behöver vår Guide!

Följ vår steg för steg guide i hur du registrerar en vanlig epost adress till "alla Google-konto".


Nytt utseende på Linkedin Företagssidans bannerbild

Linkedin rekommenderar formatet 1536 x 768

Ladda ner vår mall som gör det busenkelt att ta fram en ny bannerbild för din företagssida på den nya Linkedin designen

Linkedin försöker nu med denna nya uppdateringen skapa samma utseende på Desktop och mobiler. När det gäller den viktiga bannerbilden har dom verkligen inte gjort det lätt för oss, den skall fungera såväl på en bred desktoppskärm som i den lilla mobilens skärm. En nästan omöjlig uppgift, och det gör jobbet mycket svårare för oss som vill ha en bannerbild med text i.

Efter mycket tänkande och pillande har jag nu gjort en mall så att du inte behöver kämpa lika mycket som jag fick, mallen kan du ladda ner om du läser vidare i detta blogginlägget. 

Content marketing - konsten att tränga igenom en reklamtrött vardag

Ju fortare du som marknadsförare accepterar faktum:

Dina kunder bryr sig inte om dig, dina produkter eller dina tjänster. De bryr bara om sig själva.

... desto fortare kan du börja med marknadsföring som faktiskt ger resultat. Det du håller på med nu är det få som är intresserade av. Titta bara på din hemsida: "Våra produkter", "Våra tjänster", "Om oss". Vem bryr sig? Har du någon text eller artikel som talar direkt till målgruppen, som uppfyller något av deras behov?

Ny Google uppdatering, MOBILEGEDDON kallar vissa den.

Hur är det med er webbplats, är den mobilvänlig?


Största uppdateringen på mycket länge.

Detta är en väldigt omfattande algoritm ändring som kommer att få konsekvenser hos de som inte har en mobilvänlig webbplats. Många kommer att bli straffade i sökresultaten hos dom som surfar med en mobil, vilket blir fler och fler i en rasande fart. Vår egen webbplats har gått från 25% mobiler och läsplattor till över 60%, och detta under en period på ett år. 

Det intressanta med denna ändringen är att man inte bara tittar på om den anpassar sig till mobilen utan den kollar t ex också hur läsbar och navigerbar den är.



Vill du också veta hur många besök du får via Eniro?

Se i Google Analytics hur mycket trafik du får från Eniro


Jag fick en fråga från Helen som gått vår kurs i Google Analytics – "Hur ska jag ställa in rapporten för att se hur många av våra besökare under 1/1-31/3 2015 som kom via Eniro?"
Varför vill Helen veta det? Jo det är väl rätt naturligt att man vill kunna utvärdera de tjänster som man betalar för. Kommer det verkligen så mycket trafik från Eniro att det är lönt att fortsätta betala?


Det är väldigt enkelt att ta reda på (när du väl vet hur du ska göra). 

Så kan du ha fler mailadresser registrerade på ditt Linkedin-konto

Lägg till flera mailadresser till ditt Linkedin-konto

Ibland vill du kanske ha mer än en epostadress kopplad till ditt Linkedin-konto. Det är faktiskt något Linkedin rekommenderar att du gör. Om du till exempel endast har din företagsepost registrerad – vad händer den dagen du slutar på företaget? Lägg alltid till en privat epostadress som du alltid har tillgång till oavsett var du arbetar någonstans.

Skapa Linkedin företagssida - så gör du (steg-för-steg guide)

Skapa företagssida på Linkedin med Befounds steg-för-steg guide

Att starta en företagssida på Linkedin gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata Linkedin-profil.

Företagsblogg – så funkar det! Del 2: läsbarhet, trafik och sökmotoroptimering

  • 5 mars 2015
  • Author: Annika Dacke
  • Number of views: 1817
  • 0 Comments


Många företag har en blogg på webbplatsen för att sökmotoroptimera och därmed öka trafiken. Men antal besök är inte ett mål i sig, utan det är värdet i dessa besök som kommer att ge utdelning i form av ökad försäljning. Hur man förenar SEO:n med bra läsning och gör en grundlig trafikanalys är vad detta inlägg handlar om.

RSS
Nyhetsbrev