Befounds blogg

Företagsblogg – så funkar det! Del 2: läsbarhet, trafik och sökmotoroptimering

  • 5 mars 2015
  • Author: Annika Dacke
  • Number of views: 1913
  • 0 Comments

Många företag har en blogg på webbplatsen för att sökmotoroptimera och därmed öka trafiken. Men antal besök är inte ett mål i sig, utan det är värdet i dessa besök som kommer att ge utdelning i form av ökad försäljning. Hur man förenar SEO:n med bra läsning och gör en grundlig trafikanalys är vad detta inlägg handlar om. 

Läsvänligt blir läst
Hur långt är ett blogginlägg? Hur långt är en bit snöre? Google indexerar bättre när du har överstigit mängden 250 ord. Blogginlägg som innehåller upp till 1 600 tecken eller har en lästid som understiger 7 minuter är de som blir mest lästa, men det allra viktigaste är att inlägget är väldisponerat. Är det inte läsvänligt blir det inte läst, helt enkelt.

Varierande innehåll
När du jobbar upp närvaron i kanalerna behöver du tänka på att inte bli förutsägbar och långtråkig. Varierande innehåll håller följarna intresserade. Vill du skriva blogginlägg med ett annat perspektiv än ditt eller företagets kan det vara en bra idé att skriva i intervjuform någon gång emellanåt. Här läser du mer om hur du gör enkla intervjuer till bloggen.

Läsvänliga rubriker i content marketing-sammanhang
Ögat ser de tre första och de tre sista orden i en rubrik tydligast. Därför består den idealiska rubriken på ett blogginägg av 6-8 ord, innehåller söktermer vi vill fånga upp, innehåller ett aktivt verb och inget sälj. Säljet kan du spara till webbplatsens icke-bloggsidor.

Exempel:

Ett företag säljer städutrustning och delar med sig av städ-, hygien- och husmorstips

Dålig rubrik på inlägg: Dustmaster är den bästa svampen för krångliga hörn

Bra rubrik på inlägg: Så tar du källarstädningen i tre enkla steg

Dålig rubrik på inlägg: Kalkoväck tar bort kalkränderna bäst

Bra rubrik på inlägg: Fyra tips för att få bort kalkbeläggning i kök och badrum

Sökord: källarstädning, kalkbeläggning. ”Tre tips för...”, ”Så fixar du...” fångar intresset.

Ingress
Ingressen på webben bör bestå av ca tre meningar som tydligt signalerar vad vi kan hitta i resten av texten. Se ingressen som inleder detta inlägg.

Brödtext och mellanrubriker
För att läsaren ska orka ta sig igenom texten måste den vara välstrukturerad och inordnad i stycken med mellanrubriker, annars möts ögat bara av ogenomträngliga textblock och ingenting blir läst. Håll därför styckena korta och koncisa.

Mellanrubriken är en etikett. Låt den tydligt signalera vad man hittar i det efterföljande stycket och vik inte av från ämnet.

Punktlistor
Allt som kan läggas som punktlista bör läggas som punktlista. Tänk på att punktlistan förlorar sitt syfte att förtydliga om den innehåller mer än fem punkter.

Ögat älskar bilder, Google älskar text
Bilder är jättebra. Hitta bilder som matchar texten och stjäl inte från andra! Fotografera gärna själv. Det pratas mycket om hur viktigt det är med bilder i sociala medier, och nu även film. Visst dras ögat till en effektfull bild och vår nyfikenhet älskar filmsnuttar, men Google är inte förtjust i varken bilder eller film. Det är texten som optimerar.

Vill du veta mer?

Här läser du om vår kurs i digital strategi >>

Här läser du om vår kurs i att skriva för digitala kanaler >>

Driva trafik
Vill du bli citerad och få länkar är det en god idé att bygga dialog med bloggare i branschen, kanske dem med kompletterande verksamheter. Bjud in gästbloggare, gör intervjuer och gästblogga hos andra.

Eftersom en enkel googling på hur man driver trafik till bloggen genererar en störtflod av tips är det viktigt att tänka på att alla tips inte passar för alla typer av bloggar. Många av dem passar mycket bättre för livsstils- och dagboksbloggen än för företagsbloggen.

Webbplatsen Starta blogg har samlat mängder av tips på hur du driver trafik till bloggen och diskuterar öven vad man bör tänka på vid varje tips. Tipsen läser du här

Genom att erbjuda prenumerationsmöjlighet och ha en RSS-läsare installerad kan du få en stadig läsekrets.

Glöm inte att du får genom att ge – kommentera mycket, dela mycket åt andra så har du snart jobbat upp en mängd följare som i sin tur kan hjälpa dig sprida dina inlägg.

Trafikanalys med UTM-taggning
En företagsblogg har som syfte att bygga varumärke och driva trafik till webbplatsen, i slutändan för att ge mer affärer. Därför är det all anledning att ha så bra koll som möjligt på hur mycket trafik som kommer in, hur besökarna hittar till webbplatsen och vad de gör när de är där. En del av den informationen är dold i Google Analytics. Ett sätt att få den synlig är att jobba med UTM-taggning av länkarna du lägger ut.

Mikael Siebenrock på Befound har skrivit en artikel för dig som vill börja med UTM-taggning. Den läser du här.

Här läser du Företagsblogg del 1: strategi och upplägg

7 tips för bättre webbtext:
http://www.befound.se/blogg/artmid/2727/articleid/8/7-tips-for-battre-webbtext.aspx

Print

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev