Befounds blogg

Skapa Linkedin företagssida - så gör du (steg-för-steg guide)

Skapa företagssida på Linkedin med Befounds steg-för-steg guide

Att starta en företagssida på Linkedin gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata Linkedin-profil.

Steg 1 – Var hittar du knappen som startar företagssidan i Linkedin?

Logga in på ditt vanliga privata Linkedin konto och välj Företag som ligger i huvudmenyn under rubriken Intresse. Klicka på den gula knappen som heter Starta (den kan ligga på lite olika ställen på sidan Företag.)

Steg1 Skapa Linkedin företagssida välj Företag i menyn Intressen

Välj Företag i menyn Intressen.


Skapa en företagssida på Linkedin steg1 hitta knappen

Hitta den gula knappen Skapa och tryck på den.


Steg 2 – Välj vilket företagsnamn du vill ha på din Linkedin företagssida.

Ibland är det någon som tagit ditt namn före dig, till exempel om det finns liknande företagsnamn utomlands. Då får du lägga till något så att ditt företagsnamn på Linkedin blir unikt, till exempel Sverige.

Skriv sedan in den e-postadress du använder som din företags epost. Tänk på att det kan inte vara en allmän adress typ gmail utan bör innehålla ditt företags domännamn. Du behöver däremot inte använda samma e-postadress som du har på ditt privata Linkedin konto, men du måste kunna komma åt epost som skickas till den mailadress du anger - för att kunna verifiera eposten i nästa steg.

Skapa företagssida på Linkedin steg2 välj företagsnamn

Skriv in det namn du vill ha på din företagssida och ange e-postadressen som du använder på företaget. Det behöver alltså inte vara samma e-postadress som du har på ditt Linkedin-konto, men du behöver kunna ta emot ett verifieringsmail på e-postadressen du anger.


Steg 3 – Verifiera din e-postadress och logga in på ditt vanliga Linkedin-konto.

Du kommer få ett mail på det epostkonto du angav i steg 2, som innehåller en länk för att verifiera att du har tillgång till eposten. Därefter ska du logga in med ditt privata Linkedin-konto. Du skapar alltså inget speciellt företagskonto för att göra en företagssida på Linkedin. Vad som händer är att du, med ditt privata Linkedin-konto blir administratör på företagssidan. Du kan sedan bjuda in andra på ditt företag som kan administrera er nya företagssida på Linkedin.

Skapa företagssida Linkedin steg3 verifiera epostadressen

Du får verifieringsmailet till den e-postadress du angav vid uppstart av företagssidan. Detta för att Linkedin ska kunna verifiera att du har tillgång till företagets e-postadress. Däremot ska du i logga in med din primära e-postadress.


Skapa Linkedin företagssida steg3 bekräfta e-postadress

Klicka på bekräfta och logga sedan in med din befintliga (primära) e-postadress.



Notera att du ska logga in med din egen privata Linkedin-profil och kan alltså använda en annan e-postadress än den du precis bekräftat att du har tillgång till. Detta för att du ska kunna administrera fler företagssidor från ditt privata Linkedin-konto och inte ska behöva skapa olika konton till olika företagssidor. Jag använder pontus@befound.se för mitt privata Linkedin-konto, men jag har även tillgång till pontus@foundation.se som e-postkonto för det kontorshotell jag är delägare i. I det här exemplet startar jag en företagssida för Foundation kontorshotell, men loggar nu in på mitt vanliga Linkedin-konto (pontus@befound.se) och blir då administratör för Foundation kontorshotells Linkedin företagssida.


Steg 4 – Fyll i uppgifter om ditt företag och formulera en företagsbeskrivning 

Sista steget är en fylleriövning och det som kräver mest insats av dig. Här ska du fylla i en hel del företagsuppgifter. Det är bara fält markerade med en röd stjärna* som är obligatoriska, men ju mer information du fyller på desto större chans har du nå ut med ditt varumärke på bred front.

Välj rätt bransch för din företagssida på Linkedin

Tänk igenom ordentligt vilken bransch du ska välja så att det blir den som matchar ditt företags verksamhet bäst. Om någon söker på din bransch så ska ditt företag visas. TIPS: Är du osäker på vilken bransch som passar bäst så kan du söka på dina konkurrenter på Linkedin och se vilken bransch de valt.

Tänk sökmotoroptimerat för den viktiga företagsbeskrivningen

Företagsbeskrivningen är en viktig del av företagssidan på Linkedin. Det är här du kan övertyga din målgrupp att just ditt företag och dess produkter eller tjänster är rätt för dem. Tänk sökmotoroptimerat, dvs försök vara så specifik som möjligt och använd din målgrupps ord och formuleringar istället för din organisations specialuttryck. Försök vara konkret och rakt på sak, utan att låta torr och  tråkig. Less is more – är en bra riktlinje när det gäller hur mycket information du ska skriva på företagsbeskrivningen.

Översätt din företagsbeskrivning till flera språk

Din företagsbeskrivning kan visas på fler än ett språk. Gör först en företagssida på Linkedin med det språk som du vill ska vara standardspråket, sedan publicerar du den. Därefter editerar du sidan och väljer ett annat språk där du får möjlighet att översätta företagsbeskrivningen. Din företagsbeskrivning utgår från besökarens val av huvudspråk i sin profil, så sidan visas
automatiskt på engelska eller på svenska om det är det dessa två språk du valt att göra, beroende på vem som tittar på sidan.

Editera redan skapad Linkedin företagssida

Om du tittar i menyn Kontoinställningar, som du får fram genom att föra muspekaren över din profilbild längst till höger i menyn, och inte hittar valet Företagssida – Hantera, då har du ingen företagssida på Linkedin. Det är här du går in när du ska editera en redan skapad företagssida.


Lägg till administratörer för din företagssida

Du kan även välja att lägga till flera personer som kan administrera din företagssida. Du kanske slutar på företaget någon gång i framtiden och då kan det ju vara bra att det finns någon kvar som kan administrera sidan.

Glöm inte den viktiga bilden

Bilder är viktiga för att de kan direkt ge en känsla av ditt företag för besökare som aldrig hört talas om ditt företag tidigare. Lägg ner lite tid och energi på att ta fram en bra bild för din företagssida. Studera hur andra företag har gjort med sina bilder och undvik att använda så kallade stock-photo bilder, utan det är viktigt att bilden är unik för ditt företag. Den kan också innehålla din slogan eller andra budskap. Tänk på att alltid utgå från vad besökaren tycker är viktigast och inte vad som är viktigt för din organisation.

Skapa företagssida Linkedin steg4 fyll i företagsuppgifter


Om jag inte kan skapa en företagssida – vad gör jag för fel då?

Det finns en del kriterier du måste uppfylla innan du får lov att skapa en företagssida på Linkedin. Jag har gjort lite research i ärendet efter att just detta problem kommit upp på de Linkedin kurser jag håller, där några deltagare precis startat upp sitt Linkedin-konto och inte kunnat skapa någon företagssida.

Tyvärr säger Linkedin inte exakt vad som krävs, men efter lite googlande så har jag kommit fram till att detta är kraven du måste uppfylla innan du kan skapa din företagssida:

  • Du måste ha en personlig profil igång med ditt riktiga för och efternamn 
  • Du måste ha fyllt i tillräckligt mycket information om dig själv så att din profilstyrka visar Intermediate eller All Star (näst högsta resp högsta nivån – vilket inte är svårt...)
  • Du måste ha ett visst antal connections (någonstans läste jag 10 st, men prova dig fram) 
  • Du måste vara anställd på företaget och ha det listat i din profil
  • Din företagsepostadress måste vara tillagd och bekräftad på ditt LinkedIn konto
  • Din epostadress måste ha samma domän som ditt företag
Print
Categories: Sociala medier
Rate this article:
4.5

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev