Befounds blogg

Vill du också veta hur många besök du får via Eniro?

Se i Google Analytics hur mycket trafik du får från Eniro


Jag fick en fråga från Helen som gått vår kurs i Google Analytics – "Hur ska jag ställa in rapporten för att se hur många av våra besökare under 1/1-31/3 2015 som kom via Eniro?"
Varför vill Helen veta det? Jo det är väl rätt naturligt att man vill kunna utvärdera de tjänster som man betalar för. Kommer det verkligen så mycket trafik från Eniro att det är lönt att fortsätta betala?


Det är väldigt enkelt att ta reda på (när du väl vet hur du ska göra). 

Första steget – var hittar du rapporten i Google Analytics?

Du börjar med att logga in i ditt Google Analytics konto och så öppnar du upp menyn i vänsterkant som heter Förvärv.

Därefter klickar du på All trafik för det öppnar upp ett antal valmöjligheter och det du vill åt i det här fallet är Kanaler. När du klickat på Kanaler får du upp rapporten som visar all trafik in till din sajt och hur den fördelar sig på de olika kanalerna.

Alla som länkar till dig hamnar under kanalen som Google Analytics valt att kalla Referral – klicka på ordet Referral. 



Andra steget – sök upp den tjänst du vill utvärdera

Om du följt instruktionerna korrekt i första steget ska du nu fått upp en lista på alla domäner som länkar till dig. Denna rapport visar bland annat hur mycket besök du fått från dessa domäner (i en kolumn som Google kallar Sessioner).

I alla Google Analytics rapporter finns ett väldigt användbart sökverktyg. Nu skriver du helt enkelt in Eniro (eller namnet på den domän vars tjänst du vill utvärdera) i sökrutan och då filtreras rapporten att bara visa länktrafik från de domäner som innehåller ordet Eniro.

Det finns också ett datumverktyg som låter dig välja vilken period du vill att rapporten ska visa. Du kanske vill utvärdera all trafik från Eniro under första kvartalet 2015. Datumet hittar du högt upp på alla rapporter i Google Analytics och du klickar på datumet för att expandera datumverktyget och ställa in den period du är intresserad av.

Tredje steget – analysera vidare och ta reda om tjänsten är värd kostnaden

Så nu när du har svart på vitt att du fått 12 besök från Eniro under det senaste kvartalet kan du börja din utvärdering. Hur mycket betalar du för din tjänst? Är den värd kostnaden om du slår ut den per antalet besök?

Du kan också analysera vad besökarna från Eniro gör på din sajt. Är det värdefulla besök? Uppfyller de några av de mål du satt upp i Google Analytics för din webbplats? Det ser du längst till höger på rapporterna, under kolumnerna Konverteringar.

Om du inte har satt igång några mål för din webbplats i Google Analytics så rekommenderar jag att du gör det. Att ha mål på sin sajt är ett av de effektivaste sätten att utvärdera om din webbplats fungerar på ett bra sätt. Det finns dock andra sätt.

Titta i kolumnen som heter Sidor/session – där ser du hur många sidor som besöktes av de som kom från Eniro och i kolumnen Gen. sessionslängd – där ser du hur länge de var kvar på din webbplats. Jämför med de grå siffrorna i parantes, som berättar genomsnittet för hela sajten. Är det minus eller plus? Det ger dig en indikation om hur värdefulla besökarna är. 


Vad har du för erfarenhet av Eniro eller andra liknande tjänster?

Berätta gärna i kommentarerna nedan vad du har för erfarenhet av Eniro. Får du mycket bra trafik därifrån? Är det värt kostnaden?Vad har du för andra tjänster du betalar för som du skulle vilja dela med dig av? Det hade varit roligt att få reda på.


Print
Tags:
Rate this article:
No rating

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev