Befounds blogg

Content marketing - konsten att tränga igenom en reklamtrött vardag

Ju fortare du som marknadsförare accepterar faktum:

Dina kunder bryr sig inte om dig, dina produkter eller dina tjänster. De bryr bara om sig själva.

... desto fortare kan du börja med marknadsföring som faktiskt ger resultat.

Ersätt reklamen med angeläget innehåll

Vi som konsumenter är trötta på reklam. Vi stänger av. Vi har blivit reklamblinda. Så sluta göra så mycket reklam för dig och dina produkter - du når ändå inte fram.

Vad är alternativet då? Jo, att istället göra det som dina kunder vill ha. Det är dags att skapa det vi kallar angeläget innehåll.

Vad är angeläget innehåll?

Angeläget innehåll är motorn i content marketing metoden. Det är det innehåll som din målgrupp efterfrågar och som du har kunskap om inom ramen för ditt område.

Innehållet ska dessutom på något sätt hjälpa dig att uppfylla dina marknadsmål. Det kan vara att få nya kunder, underhålla befintliga kunder eller få ökad kännedom om din organisation och dess produkter eller tjänster.

Men det är inte reklam. Drivkraften och viljan ska alltid vara att hjälpa din målgrupp. Att göra kundens liv enklare genom att dela med dig av det du kan och är bra på – det är vad content marketing går ut på.

Fördelar med content marketing metoden

Content marketing har många fördelar om du jämför med vanlig reklam, bland annat:

  • fler besökare på hemsidan
  • bättre positioner i sökmotorerna
  • förbättrad relation med befintliga kunder

Sedan ska man inte glömma bort att content marketing stärker varumärket och ger mer avkastning per investerad krona också. Bara en sån sak...

Sluta prata om dig själv och låt hemsidan bli din nya stjärnsäljare

Din hemsida kan vara din bästa säljare. Är den det? Titta igenom sidorna på din webbplats och svara helt ärligt: Har du någon text eller artikel som talar direkt till målgruppen, som uppfyller något av deras behov eller svarar på någon av deras frågor? 

Bra, i så fall är du en bit på vägen. Men är fördelningen 80/20? Ja oftast 80 procent om dig, dina produkter och dina tjänster, och bara 20% om målgruppen, eller hur? Det är dags att vända på det förhållandet.

Det är tröttsamt med folk som bara pratar om sig själv hela tiden, ändå ser vi på de allra flesta hemsidor:

  • Våra produkter
  • Våra tjänster
  • Om oss
  • Vi har ny hemsida
  • Vi finns i 28 länder
  • etcetera, etcetera

Däremot ser vi väldigt sällan: Vad kan vi hjälpa dig med?

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vill du lära dig mer om content marketing? Att gå vår förelåsning eller kurs i content marketing är ett bra ställe att börja. Sedan får du gärna kontakta Befound, så kan vi tipsa om hur du bäst startar upp din satsning på content marketing och får hemsidan att bli navet i din marknadsföring.


Print
Categories: Content Marketing
Tags:
Rate this article:
5.0

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev