Befounds blogg

Lathund för segmentering i Google Analytics

Lathund Segmentering i Google Analytics

Att använda segmenteringsverktyget i Google Analytics är ett av de bästa sätten att verkligen förstå hur din sajt fungerar. Segmentering innebär att du delar upp statistiken och enbart tittar på en specifik del (segment) för att se beteendet för just det segmentet. En stor fördel är att segmenteringen, till skillnad från många andra delar i Google Analytics, stannar kvar tills du väljer att ta bort den.


Ett exempel på hur du kan använda segmentering i Google Analytics

Låt oss säga att du vill se vilka sidor ett visst företag har besökt på din webbplats. Då skapar du ett eget segment där du ställer in internetleverantör att enbart visa det företagets namn (förutsättningen för att detta ska fungera är att företaget köpt sitt eget IP-nr, vilket enligt vår erfarenhet mellan 40-60 % av företagen i Sverige har gjort).

Detta är naturligtvis bara ett exempel på användningsområde, men det visar faktiskt hur specifikt du kan göra segmentering. Det finns andra mer generella segment som du kan använda. Många av de finns redan fördefinierade i Google Analytics.


Så skapar du en egen segmentering i Google Analytics

Steg 1

Klicka på den blå cirkeln som från början visar 100% dvs "Alla användare". Då får du upp segmenteringsverktyget.

klicka på den röda knappen "+ nytt segment" (du kan också välja ett i listan av redan befintliga segment).

Segmentering i Google Analytics Steg 1

Steg 2

Ställ nu in vad du vill att segmentet ska innehålla. I det här exemplet skapar du ett segment som enbart visar trafik från ett specifikt företag.

Börja med att skriva in namnet på segmentet, till exempel "Enbart trafik från Volvo".

Välj "Villkor" och sök dig fram till internetleverantör genom att klicka på dropdown menyn som står förinställd på "Alternativ för kassafunktion" och skriva in internet... i sökrutan.

Skriv in företagsnamnet. i rutan efter "innehåller". 

Här kommer det att dyka upp en lista på de företag som besökt din sajt (tillsammans med ett antal internetleverantörer). Dyker inte det företaget upp i listan som du skriver in, så innebär det antingen att företaget inte köpt sitt IP-nummer eller att det inte besökt din sajt (under den period som är inställd, standardinställningen är senaste 30 dagar).

Avsluta med att trycka på den blå knappen "Spara".

Segmentering i Google Analytics Steg 2


Grattis! Nu har du sparat ditt första segment. Detta segment är aktivt i alla rapporter du har tillgång till i Google Analytics. Du kan till exempel gå in på rapporten Beteende/Webbplatsinnehåll/Alla sidor för att se vilka sidor som företaget varit inne och tittat på. 

Segmentet förblir aktivt ända tills du stänger ner Google Analytics eller avaktiverar segmentet.

Avaktivera segmentet genom att trycka på den lilla grå pilen som finns till höger om segmentets namn och väljer "Ta bort". Det betyder inte att du raderar segmentet, det kommer finnas kvar i listan på tillgängliga segment. 

Segmentering i Google Analytics steg 3


Print
Categories: Google Analytics
Tags:
Rate this article:
5.0

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev