Befounds blogg

De 7 stegen för ett välläst blogginlägg [infographic]

Genom att följa de här koncisa stegen så kan nästan vem som helst gå från idé till publicerat blogginlägg på nolltid!

När jag skriver ett blogginlägg (eller vilken text som helst faktiskt) använder jag ett antal steg från idé till färdigt inlägg. Anledningen är att jag helt enkelt tappar den röda tråden, om jag inte gör dessa stegen.

1. Bestäm vilket problem det här inlägget skall lösa för läsaren.

Var inte rädd för att välja ett väldigt smalt tema. Istället för att lösa flera problem i samma inlägg, skriv flera olika som löser olika problem. På det sättet får du mer matnyttigt material att publicera! 

Om någon annan redan skrivit om ett liknande problem, försök hitta ett sätt att vinkla ditt inlägg för att skilja sig från mängden. Om du har en tydlig frågeställning att svara på kommer skrivandet i sig att gå mycket enklare.

2. Bestäm ERT syfte/mål med inlägget. 

Det finns två viktiga frågor att svara på före en skriver sitt inlägg. Först och främst; VEM skriver du för? Är det riktat till befintliga kunder? Potentiella nya? Eller kanske en snäv grupp med en specifik arbetsposition eller kunskap? 

När du vet VEM du skriver för, är det dags att bestämma vad du vill att att läsarna skall göra efter de läst klart; vad är ert Call To Action? 

Skriver ni för att sälja en viss produkt? Länka till ett tillfälligt erbjudande! Vill ni få fler prenumeranter på ert nyhetsbrev? Lägg in en prenumerationsknapp! Vill ni få fler följare? Be läsaren att dela inlägget med sina vänner.

3. Skriv ner alla delar som skall vara med.

För att inte tappa bort dig under tiden du skriver är det viktigt att bestämma vilka delar som skall finnas med. 

Börja med att lista alla saker som är viktiga att ha med, skriv ner i enkel punktform (det kallas ibland för synopsis). Fundera sedan igenom vilka delar som inte faktiskt bidrar till att lösa problemet - ta bort dem. Färre punkter gör inte bara att du måste skriva färre ord utan även att läsaren behöver LÄSA färre ord för att hitta en lösning på sitt problem. 

I den infographic som du ser här får du en inblick i hur mitt synopsis såg ut till just detta blogginlägget. Det du ser är vad som fanns innan jag började skriva de olika delarna. Som du ser har det hänt mycket sedan dess, men det är helt okej och det händer ganska ofta att det blir så.

Om du har foton, illustrationer eller infographics, samla dem på samma ställe som din punktlista.

4. Gör din research.

För att göra det så effektivt som möjligt är det bäst att välja ämnen du redan har kunskapen om. Men det kan alltid behövas lite extra research innan skrivandet börjar. Det kan vara specifika siffror, ett citat från en forskare eller liknande. 

Gör en anteckning vid varje punkt om vad du behöver läsa på mer om. Kanske finns informationen redan i företaget, be kollegor om hjälp!

5. Skriv den första versionen.

När du sätter dig ner vid ett tomt textdokument kan det ofta kännas som att målsnöret är nästintill omöjligt att nå. Hur skall du kunna skriva hundratals ord om det här ämnet? 

Ett bra sätt att komma igång kan vara att bygga upp inlägget som en samling mindre “kapitel”. Första kapitlet förklarar problemet och de negativa effekterna det har. Andra delen är en historia från verkliga livet som anknyter till problemet. Sista delen presenterar en kort och koncis lösning.

På detta sättet får du flera mindre delar att skriva separat för att sedan sammanfoga till det kompletta inlägget. Fundera inte så mycket på hur de olika delarna skall sammanföras till ett inlägg, koncentrera dig på varje del.

6. Redigera och lägg till det som saknas

När alla delarna är skrivna och lagda i rätt ordning; ta en kaffepaus. Det är alltid bra att låta en text vila lite. Efter det läser du igenom inlägget från början till slut. Då kommer du att märka vilka meningar du kan ta bort och vart du behöver fylla på med mer för att tydliggöra.

Ofta är det bra att låta någon annan läsa igenom för att hitta de felen och bristerna som du själv är för “hemmablind” för att se själv.
Om möjligt, länka gärna till tidigare blogginlägg genom att skriva exempelvis “Läs mer här…”. Det gör att du slipper gå in på komplicerade förklaringar som är utanför huvudämnet.  

7. Lägg in bilder och grafik

Även om informationen är det viktigaste så kommer bilder och annat grafiskt material göra blogginlägget mer lättsmält. Dessutom gör bilder att blogginlägget blir delat mer i sociala medier! En huvudbild är självklar (tänk på att det oftast är huvudbilden som automatiskt dyker upp när någon delar ditt inlägg på Facebook eller annan social plattform) men det går bra att ha 3 - 4 bilder i ett inlägg. 


En infographic är ett sätt att visa information på ett visuellt sätt. Det passar väldigt bra för data eller siffror för att enkelt och tydligt visa informationen. Infographics blir ofta delade på sociala plattformar, speciellt de där bilder ligger i fokus (exempelvis Pinterest). Tittaren kan snabbt ta åt sig annars komplicerad och tung information - ett sätt att visa en svår sak på ett enkelt sätt.

 

Ladda ner en pdf på infographic här ››


Print
Categories: Text, Bloggande
Tags:
Rate this article:
4.0

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev