Befounds blogg

Företagsblogg – så funkar det! Del 1: strategi och upplägg

  • 2 mars 2015
  • Author: Annika Dacke
  • Number of views: 2686
  • 0 Comments
Genom att blogga på företagets webbplats ger du mervärde till kundkretsen och kan vara först med de senaste nyheterna inom branschen. Dessutom är det en fantastisk möjlighet att sökmotoroptimera webbplatsen. Tipsen fungerar oavsett om du vill skärpa till en befintlig blogg eller starta en företagsblogg. Inlägget är baserat på de frågor om bloggande jag fått genom åren.

Har du synpunkter att dela med dig av från ditt eget bloggande? Frågor? Kommentera gärna!



Kalender och genomtänkt planering
Genomtänkt planering gör att pressen på att ha idéer i stunden släpper. Vad du ska skriva om beror på vad målgruppen är intresserad av. I och med företagsbloggen har företaget en unik möjlighet att bygga varumärke och dialog genom att informera.

Jag rekommenderar att du gör:
   - en årskalender där du märker ut viktiga händelser i din bransch
   - en lista över alla de frågor du får av kunderna
   - en lista över alla de sökord du kan använda i rubrikerna för att dra trafik till webbplatsen.

Bygg varumärke genom att vara hjälpsam

Sluta tänka sälj och tänk istället att du utbildar kunden till att ta bättre grundade köpbeslut. Content marketing handlar om att erbjuda högkvalitativt material som tillför värdefull kunskap. Ett intressant, välskrivet blogginlägg om att byta tvättställ med steg-för-steg-guide har större chanser att delas och spridas än ett säljbudskap om att ”Perssons rör är bäst”.

Enligt Wikipedia bör content marketing/innehållsmarknadsföring fokusera på innehåll mottagaren är intresserad av
   - publicerat i en kanal där mottagaren finns
   - förmedlat på ett sätt som mottagaren kan ta till sig
   - förmedlat vid rätt tidpunkt för användaren

Säljer du handsprit: 
Gör hemsidan till en informationscentral för senaste nytt från alla instanser som kanaliserar ut information om smittspridning och hygien.

Driver du en handelsträdgård:
Grattis, du kan köra året om. Sommarens ämnen är självklara, men vad händer under lågsäsong? Det finns säkert en uppsjö information om vinterförvaring, underhåll och förkultivering som gör att du kan hålla intresset uppe även under den kalla tiden på året. Och glöm inte möjligheten att vara först med de senaste produkterna när våren börjar komma.

Är du eventarrangör:
Fyll bloggen med bilder, filmade intervjuer och bakom kulisserna-material, förutom de uppenbara bilderna från själva eventen. Att få läsa en intervju med den som bygger alla hindren i en hästhopptävling kan vara minst lika intressant som att se fina bilder på hästar och ryttare. Här läser du mer om att göra intervjuer till bloggen.

Du kan också satsa på att göra webbplatsen till en sambandscentral för en hel livsstil, som till exempel Arla som har byggt upp en receptbank eller använda innehållsmarknadsföring för att höja medvetenheten om en brännande fråga, som ALS foundations Ice Bucket Challenge som samlade in över 15 miljoner dollar till ALS-forskning.

Bygg relationer i de sociala kanalerna, spara säljet till webbplatsen

I de sociala kanalerna bygger du relationer, tipsar och håller igång diskussionen kring dina varor och tjänster. Med länkarna driver du trafiken in till webbplatsen – företagets digitala nav eller moderskepp, där besökarna läser om produkterna och tjänsterna. Närvaro på flera ställen ger större möjlighet att få dialog med dina följare. Genom detta blir du bättre på att bedöma vad målgruppen gillar och inte gillar.

Här läser du om vår kurs i digital strategi >>
Här läser du om vår kurs i att skriva för digitala kanaler >>


Företagsblogg del 2:
http://www.befound.se/blogg/artmid/2727/articleid/10/foretagsblogg-–-sa-funkar-det-del-2-lasbarhet-trafik-och-sokmotoroptimering.aspx

7 tips för bättre webbtext:

http://www.befound.se/blogg/artmid/2727/articleid/8/7-tips-for-battre-webbtext.aspx

Tre snabba tips från mig på hur du jobbar med texterna på webbplatsen samt hur du använder Google som gratis annonsplats:

http://www.befound.se/kontakt/annika-dacke.aspx

Print

Please login or register to post comments.

Nyhetsbrev