Befounds blogg

Lathund för segmentering i Google Analytics

Lathund Segmentering i Google Analytics

Att använda segmenteringsverktyget i Google Analytics är ett av de bästa sätten att verkligen förstå hur din sajt fungerar. Segmentering innebär att du delar upp statistiken och enbart tittar på en specifik del (segment) för att se beteendet för just det segmentet. En stor fördel är att segmenteringen, till skillnad från många andra delar i Google Analytics, stannar kvar tills du väljer att ta bort den.

Hur du gör en vanlig epostadress kompatibel med Google Analytics

Ibland behöver du lägga till en ny användare till ditt Google Analytics konto. I de flesta fall går det smärtfritt. Det är bara att lägga till behörigheter för användaren och ange dennes e-postadress.

Google informerar om att användarens e-postadress ska vara registrerad i "alla Google-konton". Om du får upp ett felmeddelande att "inget Google-konto finns för denna e-postadress" - då det börjar bli lite besvärligt. Det är då du behöver vår Guide!

Följ vår steg för steg guide i hur du registrerar en vanlig epost adress till "alla Google-konto".


Content marketing - konsten att tränga igenom en reklamtrött vardag

Ju fortare du som marknadsförare accepterar faktum:

Dina kunder bryr sig inte om dig, dina produkter eller dina tjänster. De bryr bara om sig själva.

... desto fortare kan du börja med marknadsföring som faktiskt ger resultat. Det du håller på med nu är det få som är intresserade av. Titta bara på din hemsida: "Våra produkter", "Våra tjänster", "Om oss". Vem bryr sig? Har du någon text eller artikel som talar direkt till målgruppen, som uppfyller något av deras behov?

Vill du också veta hur många besök du får via Eniro?

Se i Google Analytics hur mycket trafik du får från Eniro


Jag fick en fråga från Helen som gått vår kurs i Google Analytics – "Hur ska jag ställa in rapporten för att se hur många av våra besökare under 1/1-31/3 2015 som kom via Eniro?"
Varför vill Helen veta det? Jo det är väl rätt naturligt att man vill kunna utvärdera de tjänster som man betalar för. Kommer det verkligen så mycket trafik från Eniro att det är lönt att fortsätta betala?


Det är väldigt enkelt att ta reda på (när du väl vet hur du ska göra). 

Så kan du ha fler mailadresser registrerade på ditt Linkedin-konto

Lägg till flera mailadresser till ditt Linkedin-konto

Ibland vill du kanske ha mer än en epostadress kopplad till ditt Linkedin-konto. Det är faktiskt något Linkedin rekommenderar att du gör. Om du till exempel endast har din företagsepost registrerad – vad händer den dagen du slutar på företaget? Lägg alltid till en privat epostadress som du alltid har tillgång till oavsett var du arbetar någonstans.

Skapa Linkedin företagssida - så gör du (steg-för-steg guide)

Skapa företagssida på Linkedin med Befounds steg-för-steg guide

Att starta en företagssida på Linkedin gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata Linkedin-profil.

Skriva för webben-kurs: så tog vi fram kursen

Befounds Skriva för webben kurs - så tog vi fram kursen

Befounds skriva för webben-kurs visade sig bli ett spännande projekt på många plan. Här berättar jag hur det gick till när vi tog fram det vi tycker är Sveriges bästa kurs i att skriva för webben och sociala medierKurspaket - Webbstrategi.

Läs mer och boka Befounds skriva för webben-kurs här

Dina Linkedin-annonser missar halva svenska marknaden



I november 2014 hävdade Linkedin i en pressrelease att de nu kommit upp i 2 miljoner användare i Sverige – en imponerande siffra. Alla dessa kan du nå med Linkedin-annonser, eller så kallade sponsrade uppdateringar. Med rätt inställningar når du ut effektivt.

Researchen kring den här aspekten av annonsering på Linkedin gjorde jag inför de Linkedin-kurser som jag håller fyra gånger per år. Här bjuder jag på en del av det jag hittade.

Löjligt enkelt tips att få fler LinkedIn connections

Utöka ditt nätverk på LinkedIn genom att följa ett väldigt enkelt råd; be om att folk Connectar med dig på LinkedIn. (Finns det förresten nåt bättre ord på svenska än Connecta?)

Hur fungerar Googles sökfunktion - Matt Cutts förklarar

Det här är en rätt så nördig och lång förklaring på hur Googles sökfunktion fungerar. Det är Matt Cutts Googles talesman i sökmotoroptimeringsfrågor som besvarar en fråga som lyder ungefär såhär:

Hej Matt,
Skulle du kunna förklara hur Googles process för ranking och webbplatsutvärdering fungerar med sajtanalyser, tidsintervaller, frekvenser, prioriteringar och databasfilteringar etc.

RSS
Nyhetsbrev