Dela artikel


7 spännande Webbdesign trender för 2014

Här nedan får du några trender som jag tycker är intressanta som kommer att blomma ut eller övergår i en andra fas under 2014. Det är många saker som jag inte har skrivit om här, men tiden räcker inte alltid till. Den viktigaste punkten har jag faktiskt lagt sist som nummer sju, eftersom den inte riktigt har med design att göra. Men är det bara en du skall läsa så tycker jag att det är punkt nummer sju.

  1. Parallax Scrolling
  2. Stora bilder
  3. Responsive Design
  4. Single Page Design
  5. Roligare typsnitt
  6. Flat Web Design
  7. INGEN REKLAM TACK

Så läs lite här nedan om mina mina tankar inför webbdesign trender under 2014 – HA ETT UNDERBART WEBB ÅR 2014.

Snyggt exempel på Parallax Scrolling

Använd QR koden här för att se effekten på din platta eller mobilen, det är där den verkligen kommer till sin rätt.

1. PARALLAX SCROLLING – en effekt som skapar djupkänsla.

Parallax Scrolling är en teknik där man lägger informationen i olika lager och låter dessa röra sig i olika hastigheter för att få en djupeffekt. Denna teknik kan användas för subtila effekter eller användas brutalt på allt material som finns på webbplatsen.

När man använder relativt nya tekniker är det mycket viktigt att testa sidan på alla medier, det är inte ovanligt att tekniken inte fungerar t ex på mobiler, så testa noga. Och sist men inte minst glöm inte att ”Content is King”.

Om man går All-in med Parallax Scrolling kan man i mobiler och plattor se hur bilden förändras genom att tilta mobilen för att få fram snygga effekter. Här kan du se en webbplats som verkligen har använt Parallax Scrolling tekniken fullt ut på ett snyggt projekt från två webbdesigners.

Använd gärna QR koden för denna artikel för att se effekten på din platta eller mobilen, det är där den verkligen kommer till sin rätt.

Ett annat snyggt exempel på Parallax Scrolling är http://www.manufacturedessai.it/it/

Tekniken har faktiskt funnits sedan 1980-talet , då det användes i arkadspel. Parallax Scrolling och Single Page Web förväxlas ofta med varandra, men är inte samma sak, däremot har Single Page Design fått en skjuts av Parallax Scrolling. Man har lyckats kombinera dessa två saker till en riktigt snygg typ av webbsidor.

  

2. STORA BILDER – är sliding banners på väg ut?

Stora bakgrundsbilder samt stora bilder som täcker 100% av internetläsarens fönster kommer vi att se mycket mer av under 2014. Knutet till denna trenden är också att en stor del av bilden är ur fokus (blurred), och detta är inte bara en cool effekt. Denna effekten med ha delar av bilden suddiga är bra för att styra fokus mot den del besökaren ska koncentrera sig på. Samtidigt blir det lättare att lägga in stora texter över bilden till skillnad från en detaljerad bild som gör text svårläst ibland.

En annan stor fördel med att delar av bilden ur fokus är att en suddig bild inte ”väger” så mycket som en detaljerad bil. Det vill säga den laddas mycket fortare, generellt sett ”väger” en suddig bild ca 50% mindre. Ett exempel på trenden med stora bilder har jag tagit från Ideakites.com som även är fullmatad med många av de andra trender jag tar upp i denna artikel.

   

Ett snyggt exempel på en sida som använder Responsive Design är www.olukai.com, denna sidan är fullmatad med snygga lösningar och stora härliga bilder. lägg speciellt märke till deras snygga lösning med menyn i mobilen (en så kallad off-canvas meny). 

3. RESPONSIVE DESIGN – sidan som anpassar sig till browsern.

Responsive Design (eller som vi säger på svenska; responsiv design) är när sidans innehåll anpassar sig till hur stor internetläsarens fönster är. Dvs om du gör fönstret mindre i bredd på en dator t ex så bryts innehållet om och anpassar sig. Detta görs antingen genom en flytande ändring eller vid bestämda pixelbredder där sidan görs om från t ex 2-spalt till 1-spalt. Orsaken till denna trenden är att fler och fler surfar via sina smartphones eller läsplattor. När vi på Befound får uppdrag att göra en ny hemsida eller bygga om en hemsida gör vi av princip inga webbplatser som inte är responsiva längre.

Sajten ovan är ett riktigt snyggt exempel på Responsiv Design från OluKai.com. Ännu en sajt fullmatad med snygga lösningar.


Responsiv Design var den stora trenden under 2013 så jag ville göra en liten test hur stort genomslag denna trenden hade på webbplatserna under 2013. Jag valde ut 10 webbplatser på måfå och tittade om de hade Responsiv Design. Resultatet för detta hittar du här under (lite förvånad blev jag nog faktiskt). Skall sägas att vissa webbplatser anpassade sig förvisso till mobilen men de använde inte responsiv design.

10 spontancheckade webbplatser för att se hur många svenska sajter som har Responiv Design:

IKEA - NEJ

Malmö Kommun - NEJ

Kjell & Co - NEJ

Emporia köpcenter - NEJ

Hope Stockholm - NEJ

Apple - NEJ

Tre- JA

Lowe Brindfors - JA

Statoil - NEJ

Kungahuset - NEJ

4. SINGLE PAGE DESIGN – precis som det låter.

Single Page Design eller One Page Design är när webbplatsen består av en enda stor scrollande sida. Egentligen är det inte något nytt, det har funnits länge. Under 2013 började det dyka upp mer och mer, speciellt hos webbdesigners, och webbyråer. Rätt använt har det en del fördelar, Bland annat är det lätt att berätta en story.

Vi webbdesigners älskar nya saker som gör att vi får vara kreativa med t ex navigering och hur man tar sig vidare på en webbsida. Kanske är det en av orsakerna till att det finns så många webbdesigners som gör dessa One Page Design sidor.

Jag har själv svårt att bli riktigt entusiastisk. Ofta har jag tittat igenom dessa sidor och upptäckt efteråt att jag ej läst utan mer tittat på alla effekter. Gäller det en kampanjsajt eller ren imagebyggande sajt så är det en helt annan sak, då kan det vara riktigt effektivt med Singel Page Design. Men att bygga eller göra om en företagssajt som redan finns och skall leva länge till, nej då är nackdelarna alldeles för många enligt min mening.

Saker som kan ställa till problem är bland annat analysen av sidan med t ex Google Analytics. Där måste man verkligen veta vad man gör för att man skall kunna få ut någonting överhuvudtaget, eftersom sidan bara består av just en enda sida. Detta innebär att man ej kan följa vad besökaren gjort på sidan utan att lägga in speciell kod.

Ett riktigt snyggt exempel på en One Page Design sida hittar du på:

http://moto.oakley.com

 

5. ROLIGARE TYPOGRAFI – bort med tråkiga intetsägande rubriktypsnitt.

Det känns som att 2014 blir året som webben kommer att blomma ut riktigt ordentligt när det gäller typsnitt. Alla företag passar inte i Verdana eller Arial.

Nu är det nästan lika enkelt att använda ett ”Slab serif” typsnitt som ”Jubilat” tack vare till exempel typekit av Adobe. Det vill säga tekniken är nu så enkel att nästan alla kan använda sig av roligare och mer passande typsnitt på webben utan att behöva göra rubrikerna som bilder.

Ett exempel på en sida som använder ”Jubilat” är Brittiska webbdesign studion Stuff & Nonsense, ta en titt på deras sida här

 

6. FLAT WEBBDESIGN – nu rensas det i beveldjungeln.

Nu kommer funktion och enkelhet, och ut åker skuggor reflektioner och bevelkanter. Flat Webbdesign är att man använder sig av mycket plattor och inte försöker efterlikna saker från verkligheten i webbplatserna (så kallad Skeuomorphism). Exempelvis att man försöker efterlikna en skinnbunden bok eller liknande. Denna platta designen gör att man koncentrerar sig lättare på innehållet istället för designen. Jag tycker själv att denna nya trenden är befriande, och får mer förtroende för platta och rena sidor.

Fitbit.com är en riktigt snygg sida som anammat Flat Webbdesign fullt ut.

En stor aktör som gjort denna resan är till exempel Apple och deras gränssnitt för telefonerna, och just denna resan tycker jag personligen inte är bara till det bättre (men det är något andra får slåss om).

Flat Design kom stort under 2013, men jag tror att vi kommer att se ännu mer av denna trenden under 2014.

7. INGEN REKLAM TACK – besökaren vill ha innehåll.

Content is King - vi  har alla som besökare tröttnat på webbsidor som inte ger oss någonting nyttigt alls; de svarar inte på våra frågor, de täcker inte våra behov och de ger oss inga nya idéer alls. Vi går in på sidan och upptäcker bara sådant vi redan vet eller saker vi inte behöver. Nej - nu vill vi ha ett innehåll som berikar oss, som lär oss något nytt och inte bara en massa texter om hur fantastiskt företaget och dess produkter är, som vi besöker.

Tänk på; bara ett musklick bort i Googlesökningen finns det alltid ett alternativ till just din webbplats.


Så skall du göra något under 2014 så är det att skapa ett innehåll som efterfrågas och hjälper besökaren i sin resa att bli bättre och må bättre. Har du inget intressant innehåll kvittar det vilka andra trender du lyckas med under 2014.


comments powered by Disqus
 



  

Gå Befounds kurs och gör 2014 till ditt bästa webbår - två roliga och entusiasmerande kursdagar - utan krav på förkunskaper.

Gå bägge kurserna, SEO och Analytics, boka här

Vill du också lära dig hur du kommer högre upp på Google, får fler besökare och får dina besökare att göra det du vill? Genom rätt webbstrategi, sökmotoroptimering och Google Analytics kommer du snabbt få goda resultat på webben!

Läs om vårt fina erbjudande i webbstrategi här ››