Allt mindre tekniskt kunnande krävs för att lyckas med sökmotoroptimering (SEO)

Google gör ständiga förändringar och justeringar i sina rutiner och trenden går mot att de spårar "mjukare" värden och ställer inte längre så höga tekniska krav på oss som bygger hemsidor.s

Google gillar de sidor som besökare gillar

Google genomförde en förändring i sitt sätt att bedöma hemsidor för ett tag sedan, som vi tycker man bör ta hänsyn till då man ska ska sökmotoroptimera. Google har länge sagt att sökmotoroptimerare och de som tillverkar hemsidor inte ska titta för mycket på vad Google gör och vad Google gillar utan fokusera mer på vad besökarna vill ha. En webbsida som en besökare tycker är bra, tycker Google är bra och först då är de beredda på att placera sidan högre upp i sökresultatet. Och nu har alltså Google lyckats inkludera detta synsätt i sina bedömningar av webbsidor.

I denna film som gjordes innan Google förändrade sina rutiner berättar Googles talesman i SEO frågor Matt Cutts om hur Google kommer förändra sin syn på vad som är viktigt för SEO företag och att de som producerar innehåll bör titta på vad som är bäst för besökaren och inte fokusera på Google.

 

 

Hur hamnar jag högre upp på Google?

För att göra en webbsida som hamnar högt upp på Google måste du anstränga dig och ta fram ett innehåll som dina besökare gillar. Ett innehåll som verkligen ger besökaren det den vill ha - relevant information. Och det ska göras på ett professionellt sätt, med bra text, snygga bilder och med en tydlighet som förmedlar trygghet till besökaren. Allt detta sammantaget gör att du ökar dina chanser, inte bara att komma högre upp på Google, utan även att de som hittar och besöker din webbsida stannar kvar längre, återkommer oftare och till slut kanske köper den där produkten eller tjänsten som du erbjuder eller verkligen läser igenom den där artikeln eller tipset som du vill förmedla.

Hur förbättrar jag min webbplats rent praktiskt?

Använd gärna checklistan här bredvid som ett verktyg för utvärdering - ”har jag lyckats göra webbsidan tillräckligt bra”? Sammanfattningsvis kan man säga att de flesta webbplatser har i samband med en sökmotoroptimering behov för:

  • fler sidor
  • mer genomtänkt innehåll
  • bättre texter
  • bättre bilder
  • proffsigare design

Varför leder sökmotoroptimering till ökat sidantal?

Google och andra sökmotorer strävar efter att leverera det mest relevanta resultatet från en viss sökning överst. Och då måste du som vill komma överst ha den mest relevanta sidan för den specifika sökningen. Det bästa sättet att göra en sida relevant, t ex för en viss produkt är att se till att sidan handlar om just denna produkt och inget annat. Många webbsidor har idag alla produkter på en och samma sida, men dessa produkter bör få var sin egen sida. Då ökar relevansen för en sökning på en av produkterna och sidan har en bättre chans att hamna högt upp på Google.

Ju proffsigare webbplats desto högre konvertering (fler affärer)

Sidorna bör vara av en sådan kvalitet så att besökaren blir så intresserad att han t ex köper en produkt, annars har man ju inte nått sitt mål med att göra sidan och då finns det egentligen ingen anledning att hamna överst i sökresultatlistan på Google. Det handlar om konvertering. Att konvertera ett besök till önskat resultat. Det kan vara ett köp, nedladdning av mer information eller en förmedlad kontakt. Det har visat sig att det mest effektiva sättet att öka konverteringsgraden är att satsa på kvalitativt innehåll med proffsiga bilder och bra text.

Läs artikeln om rätt innehåll för målgruppen (engelska) ››
(notera före och efter bilderna)

Dyksidan som den såg ut före SEO konsultens åtgärder

Vill du lära dig mer om detta?

Befound erbjuder en heldagskurs i sökmotoroptimering och webbstrategi för 6900 kr (exkl. moms).

Läs mer om Befounds SEO kurs här ››

Dela artikel

spacer spacer spacer
spacer
Avsändare

Pontus Österlin, webbstrateg på Befound Artikel skriven av:
Pontus Österlin
webbstrateg Befound
pontus@befound.se
0705 56 66 64

Pontus Österlin undervisar samt konsultar inom webbstrategi och digital marknadsföring.
Läs mer om Pontus Österlin

 

spacer
spacer spacer spacer
Checklista och tips

Besökarens behov och förväntningar

Något av det svåraste med att producera riktigt bra och värdefullt innehåll för en webbplats är att sätta sig in i besökarens behov och förväntningar. Det är lätt att bli hemmablind och att glömma att besökaren i många fall inte har samma förutsättningar och kunskap som du. Så hur vet du om du gjort ett bra jobb?

Checklista för kvalitetsbedömning av webbsida

Använd nedan frågeställningar som ett verktyg i arbetet med att värdera kvaliteten på webbsidor. Frågorna hjälper dig att avgöra om innehållet på sidan är värdefullt, och presenteras på bästa sätt, för besökaren. Surfa till sidan du ska utvärdera och låtsas att du besöker den för allra första gången. Ett par av frågorna kan du behöva hjälp av någon utomstående att bedöma.

  1. Får du förtroende för innehållet som presenteras på sidan? Leta efter uppenbara stavfel eller faktafel och bedöm om sidan är skriven av en expert. (Utan en tydlig avsändare kan det sista vara svårt att avgöra)
  2. Är innehållet framtaget speciellt för denna sida eller känner du att det kan vara taget från någon annan källa?
  3. Ger sidan dig några värdefulla tips, tankar eller idéer?
  4. Skulle du kunna tänka dig att bokmärka sidan?
  5. Skulle du kunna tänka dig se denna sida i tryckt form?

Checklista för kvalitetsbedömning av webbplats

Även känslan för webbplatsen i sin helhet kan spela stor roll då det gäller att öka konverteringsgrad och bygga upp ett förtroende för besökaren. Nedan frågor hjälper dig att avgöra kvaliteten på hela webbplatsen.

  1. Skulle du känna dig trygg med att skicka in dina kontokortsuppgifter till webbplatsen?
  2. Skulle du lita på medicinska råd från webbplatsen?
  3. Anser du att denna webbplats är marknadsledande?

TIPS: Det är i hög grad webbplatsens design och uppbyggnad i sin helhet som påverkar många av svaren.