Google Analytics kurs i Stockholm, Göteborg och Malmö, där du lär dig se vad dina besökare gör och hur din marknadsföring fungerar. 

Grundkurs i Google Analytics - inga förkunskaper krävs

De flesta har redan Google Analytics installerat, men tittar på fel saker. Gå en kurs i Google Analytics och se hur du läser statistiken. Det är ett av de mest kraftfulla sätten du har för att följa upp att din hemsida verkligen fungerar som det är tänkt. 

Under en heldag ger vi dig koll på vilka siffror som är viktiga och vilka rapporter du kan hoppa över. Visst är det roligt att spendera en timme eller två inne i Analytics, men helt ärligt - är du klokare efter att du tittat på siffrorna än du var innan du gick in?

Du kommer lära dig att kontrollera om din hemsida fungerar som den ska och hur du kan följa upp alla dina marknadsföringskampanjer i Google Analytics med hjälp av UTM-taggade länkar.

PRISER
6.900 kr för en heldagskurs

Paketpris - båda våra grundkurser för 9.900 kr
Befounds SEO kurs hålls dagen före Google Analytics kursen.



PLATS & TID (09:00 - 16:00)

STOCKHOLM
Birger Jarl Konferens
20 sep - 11 platser kvar
15 nov - 15 platser


GÖTEBORG
Grand Hotel Opera
27 sep - 13 platser kvar
8 nov - 15 platser


MALMÖ

Sankt Gertrud Konferens
27 sep - flyttad
8 nov - 15 platser



BOKA KURS IDAG

Passar inte datumen?
Fler personer från samma företag?
Intresserad av halvdagskurs?
Läs om anpassad kurs

Svaret på hur du skall få ut mer av dina satsade pengar på webben finns i din Google Analytics statistik

Frågor som du kan få svar på genom att titta i statistiken på din hemsida är bland andra:

  • Vilka marknadsföringsåtgärder är mest effektiva - vad ska jag lägga min budget på?
  • Vilka målgrupper tjänar jag mest på?
  • Vilka företag är inne på min webbplats?
  • Varifrån kommer mina besökare - geografiskt och från vilka källor (länkar, sökord, adwords, kampanjer, etc)?
  • Vilka besökare gör det jag vill att de ska göra - vilka av mina mål uppfylls?
  • Vilka sidor på min webbplats är mest intressanta för besökarna och vilka måste förbättras?

Under denna dag lär du dig grunderna både teoretiskt och praktiskt

Vi har delat upp denna vår Google Analytics utbildning i två olika delar - dels hur Analytics fungerar i teorin men vi fokuserar på hur du ska arbeta med statistiken rent praktiskt. Det finns saker som är viktiga att veta om hur Analytics fungerar och vad som mäts för att inte bli vilseledd av vissa siffror. 

Ta med dator och inloggning till ditt Google Analytics konto

Egen dator ska medtagas – samt inloggningsuppgifter till Google Analytics konto. Kontrollera att du har fullständiga administratörsrättigheter på ditt konto.

Har du inget konto så hjälper vi dig med skapa ett. Antingen kontaktar du oss (se våra kontaktuppgifter) eller så kan du titta på denna film om att skapa ett Google Analytics konto ››. Mot slutet av dagen kan du arbeta med din egen webbplats och fråga oss om specifika problem eller frågor du har angående just din statistik. Kursen avslutas 16:00 men kursledaren kommer vara kvar fram till 16:30, så att du stanna kvar och arbeta med din sajt och få hjälp om det behövs.

Gör Google Analytics till kontrolltornet för all din marknadsföring

Du kommer få värdefull insikt om hur du får ut det mesta ur Google Analytics. Det är inte bara din webbplats du får mer koll på. Du får även lära dig ett sätt hur du kan ta reda på vilka av dina olika marknadsföringsåtgärder som ger bäst resultat.

 
Kursen fokuserar mycket på praktisk användning, dvs hur du gör för att använda Analytics på bästa sätt. Vi visar även i vilken ordning du bör jobba och varför just detta ger mest i ditt arbete med att förbättra din hemsida. Detta kanske är den viktigaste lärdomen du kan få i vår Google Analytics kurs.

Lite mer om innehållet i kursen

  • Spåra och utvärdera marknadsföringskampanjer (banners, nyhetsbrev, annonser, etc)
  • Hur väl fungerar din webbplats i dag – och vad bör du förbättra härnäst?
  • Möjligheter och begränsningar – vi går igenom vad GA mäter och vad den ej kan mäta, och hur vi kan gå runt dessa begränsningar.
  • Hur är användargränssnittet uppbyggt – hur hittar du snabbt till det viktigaste innehållet och vilket är viktigast egentligen?
  • Hitta nya nyckelord för att öka antalet besökare från Googlesökningar

Vem bör gå denna Google Analytics Kurs?

Det här är en grundkurs som vänder sig både till dig som har ett Google Analytics konto redan, men inte känner att du får ut något konkret som ökar din marknadsföring på webben. Och till dig som inte har något verktyg för statistik i dag men funderar på att skaffa ett. Följande roller kan ha nytta av utbildningen:

  • Representanter från ledningsgruppen
  • Marknadschefer
  • Ansvariga för information & PR
  • Webbredaktörer

Fortfarande osäker på om detta är kursen för dig?

Så här sa Mona Hård som är webbansvarig på Uppsala Konsert & Kongress efter avslutad kurs i Google Analytics:

”Bra urval av funktioner att fokusera på, ett enkelt processtänk som funkar för mig som webbansvarig och på den lilla tid jag har för analys och uppföljning.”


Fler referenser kan du hitta här.

Paketerbjudande - två kursdagar för 9.900 kr

Paketpris - två kursdagar för 9900 kr 

Du får vår kurs i sökoptimering och webbstrategi som går dagen före Google Analytics kursen, för endast 3000 kr.