2-dagars kurs i webbstrategi, sökoptimering och Google Analytics - använd webben på ett helt nytt sätt

Den här tvådagarskursen ska du gå som ska eller har byggt om din hemsida och vill lära dig hur du får fler besökare till din webbplats, hur du går förbi dina konkurrenter på Google och hur du enklast möter dina besökares behov.

KURSFAKTA

PRIS
9900 kr för båda dagar
(6900 kr om du bara väljer en av dagarna) 

STOCKHOLM
Birger Jarl Konferens
14 mar - 15 mar - 15 platser
16 maj - 17 maj - 15 platser

GÖTEBORG
Grand Hotel Opera
1 mar - 2 mar - 15 platser
9 maj - 10 maj - 15 platser

MALMÖ
Sankt Gertrud Konferens
7 mar - 8 mar - 15 platser
9 maj - 10 maj - 15 platser

TIDER
Kurserna hålls mellan kl 09:00 - 16:00

DETTA INGÅR
Frukost kl 10
Lunch
FIka
Kursmaterial
Diplom
Befoundkonto



BOKA KURS IDAG

Passar inte datumen?
Fler personer från samma företag?
Intresserad av halvdagskurs?
Läs om anpassad kurs

Fungerar din webb som det är tänkt – har du en digital strategi?

De flesta går vår kurs för att de är osäkra på att de verkligen gör rätt saker på sin webbplats och om den fungerar som det är tänkt. Känner du igen dig? Det kanske är så att du anlitat en webbleverantör och vill försäkra dig om att de gjort ett bra jobb.

Få kunskapen och verktygen du behöver och lär dig ställa rätt krav

Efter avslutad kurs har du kunskapen och verktygen att själv göra det som krävs för att få en riktigt bra webbplats. Du har också lärt dig vilka krav du ska ställa på dina leverantörer och hur du bemöter alla de som vill sälja på dig sökmotoroptimering eller andra webbtjänster.

 

Bra verktyg att ta med som man kan använda direkt. Jag var rädd för att utbildningen skulle vara för teknisk för mig som marknadschef, men så var det inte alls.

Sofia Ekmark Marknadschef Svenska Interpress

Du behöver inga förkunskaper för denna grundkurs i webbstrategi

Vi vet att du inte är särskilt tekniskt kunnig och att du har många andra arbetsuppgifter utöver att arbeta med webben. Därför har vi gjort den här kursen så enkel som möjligt och koncentrerar oss på de åtgärder som får störst effekt på kortast tid.

 

Ni var väldigt pedagogiska i er utlärning. Även sådana som jag kunde hänga med. (Jag har aldrig jobbat med detta tidigare). Ni var riktigt roliga också

Sofia Ragnarsson Sales/Marketing Ahlsell Sverige AB


Dessa två kursdagar är startskottet för ditt förbättringsarbete

Vår målsättning är att du efter dessa båda kursdagar kommer tillbaka till kontoret full av entusiasm och en iver av att sätta igång med förbättringsarbetet. Och om vi gjort vårt jobb så har du även haft två trevliga och roliga dagar med nyttig input från oss som webbexperter och även från de andra kursdeltagarna.

 

Det känns ju bara som om man vill hem och börja jobba med hemsidan. Det finns så mycket mer vi kan göra för att synas mer.

Jenny Bergman Marknadskommunikatör Nordic Flanges AB





INNEHÅLL KURSDAG 1 - Webbstrategi

• Sökmotoroptimeringens 11 viktiga punkter
• Arbeta med målgrupper
• Använd besökarens ord
• Bygga om en webbplats
• Olika typer av webbsidor
• Bästa innehållet på webbsidor
• Hur fungerar Google sök
• Googles riktlinjer
• A/B tester
• Exempel från verkligheten
• Få fler besökare
• Anpassa för mobiler
• Konvertera mera
• Naturliga länkar
• Konsten att övertyga
• Bra verktyg

Gör inget för sökmotorn – gör allt för besökaren

Sökmotoroptimering är idag mycket mindre tekniskt än för bara några år sedan. Google vill att den bästa sidan för besökaren ska hamna högst upp vid en sökning. Det innebär att du alltid ska göra det som är bäst för besökaren och inte tänka på hur sökmotorn fungerar.

Vilka är dina besökare och vad  har de för behov?

Eftersom du numera måste koncentrera dig på att göra den bästa sidan för besökaren är det viktigt att veta vem som är din målgrupp. Att göra ett målgruppsarbete innebär att fundera igenom vilka som besöker dina olika sidor. Du måste helt enkelt matcha de tjänster/produkter eller det budskap du försöker nå ut med mot de behov som de olika målgrupperna har.

Hur din besökare känner sig påverkar dennes behov

På kursen får du lära dig ett nytt sätt att tänka på då det gäller målgrupper. Oavsett målgrupp så kan besökaren befinna sig i fyra olika lägen. Dessa lägen är stressad, målmedveten, metodisk och skeptisk. Beroende på vilket läge besökaren befinner sig i då han besöker din webbplats letar hen efter olika saker. Det är därför viktigt att du utformar ditt innehåll på ett sätt som matchar dessa olika lägen.

Vad innehåller en riktigt bra webbsida?

Vi listar 14 olika saker som kan vara bra att ha med på en webbsida och som påverkar besökarens sätt att agera. Det kan vara saker som ökar förtroendet för ditt företag och sidans innehåll, till exempel referenser eller utmärkelser. Det kan vara saker som lockar besökaren att lära sig mer om din organisation, till exempel videofilm eller länkar till ytterligare kunskap. Det kan vara saker som besökaren förväntar sig finna på en webbplats, till exempel enkel navigering och tydliga rubriker.

Hur disponerar du innehållet på en webbsida?

Vi har inget tålamod när vi surfar på webben. Känner vi inte att en webbsida är rätt för oss inom 5 sekunder då går vi vidare till nästa. Därför är det extremt viktigt att lägga upp informationen tydligt och placerad i rätt ordning. En del saker ska vara placerade högt upp på sidan (sånt som besökaren letar efter då hen är stressad) och en del saker kan man skrolla ner på sidan för att ta del av (då besökaren är metodisk). En del saker ska alltid vara placerade på de positioner där vi som besökare förväntar dem att de är placerade, till exempel meny överst (eller till höger) och logotype längst upp till vänster.

Vad finns det för olika typer av webbsidor?

Vi går igenom tre olika typer av sidor - alla med olika syften; skyltfönster, landningssida och dyksida. När du vet vad det finns för olika typer av webbsidor är det också enklare för dig att strukturera upp din webbplats.

Skyltfönster

Din startsida eller en produktsida med alla kategorier är exempel på skyltfönster, vars syften är att snabbt förmedla en överblick av innehåll som finns på andra sidor på din webbplats.

Landningssida

Landningssidor kallar vi de sidor som vi skapar för specifika kampanjer och vars syfte är att få besökaren att utföra en handling (till exempel boka en kurs, ladda ner en pdf, fylla i ett formulär, etc).

Dyksida

Dyksidan är en sida som innehåller så mycket information som möjligt i ett specifikt ämne. Syftet är att besökaren ska känna "den här sidan innehåller allt jag behöver veta". Vilket innebär att Google placerar sidan högt upp på sökningar inom detta ämne.  

En liten förändring kan göra en stor förbättring

Vi visar upp en rad exempel på så kallade A/B tester, där olika webbdesigners testar två versioner av samma sida med varandra och för att avgöra vilken som fungerar bäst. Vad du kommer märka av dessa exempel är att en liten förändring ibland kan göra en stor skillnad. Och att det ibland är svårt att förutsäga exakt vad det är som påverkar oss.

Hur kan du arbeta effektivare med webben än du gör idag?

Du har antagligen många arbetsuppgifter som du är ansvarig för utöver webben. För att hjälpa dig göra livet lite lättare går vi igenom ett antal verktyg som snabbar upp arbetet med webben.

Få en överblick över dina SEO missar

Det finns ett gratisverktyg som vi kallar för grodan (Screaming frog SEO spider) som skannar av din webbplats och ger dig en överblick var du missat på de viktigaste punkterna för din sökmotoroptimering (SEO). De fem viktigaste punkterna av våra 11 viktiga punkter kallar vi för T R I B E och det står för Titel, Rubrik, Innehåll, Beskrivning och Enkel URL. Med hjälp av grodan får du fram alla dessa. Innehållet behöver du dock göra en manuell besiktning av genom att besöka dina sidor.

På under 1 minut har du utnyttjat potentialen av delningar på sociala media

När det gäller att satsa på sociala media (som är en helt annan kurs), så är det minsta du ska göra att skapa ett gratiskonto på addthis.com. Den här tjänsten hjälper dig att installera så kallade dela-knappar på din sajt. Då blir det enklare för dina besökare att tipsa sina vänner på facebook, LinkedIn eller via epost om att de hittat något riktigt bra på din sida. Finessen är att du utnyttjar dina besökares egna nätverk utan att själv behöva vara aktiv.

Hitta de bästa orden som din målgrupp använder

Att hitta de orden din målgrupp söker med på Google är en utmaning för de allra flesta. Ett tips är att ta till vara på den kunskap som ofta finns inom organisationen. Prata med säljarna eller supporten och ta reda på vilka är de vanligaste frågorna. Försök att besvara dessa frågor på din webbplats. Och framförallt besvara dem med det vokabulär som besökarna använder. Det är dessa ord de söker med på Google. Vi kommer under kursen att gå igenom Googles eget verktyg för att analysera vilka ord som det söks allra mest på.

”Ingen reklam tack” – är det nya säljet

En anledning att det är så roligt och spännande att vara verksam inom digitala media är att det hela tiden utvecklas. Det senaste inom digital marknadsföring är att man pratar om hur säljverksamheten förändrats från det traditionella "Allt går att sälja med mördande reklam" till "Ingen reklam tack". Så det nya sättet att sälja är att inte sälja utan att informera, utbilda, hjälpa och tipsa. Teorin bakom detta tankesätt är att du, som expert inom ditt område har kunskap som dina blivande kunder är intresserade av och aktivt söker efter. Det har visat sig att upp till 60% av köpprocessen har kunden redan gjort på egen hand innan hen tar kontakt med dig som leverantör. Och det är klart att om du då kan vara den som tillhandahåller mycket av den informationen då ökar chansen att kunden kommer till dig och inte någon av dina konkurrenter.

INNEHÅLL KURSDAG 2 - Google Analytics (grund)

• Undersök din sökmotoroptimering
• Identifiera missvisande statistik
• Sätta mål
• Hur får du trafik
• Utvärdera reklamkampanjer
• Se vem som länkar till dig
• Lista besökande företag
• Schemalägg egna rapporter
• Anteckna direkt i Analytics
• Segmentera statistik
• Mät din sociala satsning
• Jämför före och efter ombyggnad
• Spara genvägar
• Hantera användare
• Analysera din egen webbplats

Visst är statistik kul, men hur får du ut nåt vettigt?

De flesta som någon gång varit inne i Google Analytics tycker det är jättekul att klicka runt och se de olika siffrorna och statistiken. Men efteråt tänker man: "Vad lärde jag mig egentligen av detta?" Känner du igen dig? Problemet är att veta vilka siffror som är viktiga och framförallt vilka frågor du vill ha svar på.

Lär dig använda Google Analytics till mer än bara se hur många som varit inne på din sajt och hur många som är nya besökare eller återkommande.

Varför ska du gå denna kurs?

Efter avslutad kurs kommer du vara en riktigt kunnig inköpare av analyser och kan klara av att göra jobbet själv om du så önskar. Du kommer veta hur du hittar i Google Analytics och vilka delar som du ska koncentrera dig på. Nu är det du som har befälet och kan ställa krav på det framtida viktiga arbetet med att förbättra  din webbplats och digitala marknadsföring.

Lär dig mäta din online marketing 

Det finns så mycket du kan mäta. Det är inte bara statistik som gäller din webbplats, även din online marketing ska du mäta. Alla dina aktiviteter; nyhetsbrevsutskick, sociala media, reklamkampanjer, förfrågningar, ja allt som du leder in till din webbplats kan du mäta.

Spenderar du din budget på rätt saker?

Lär dig använda Google Analytics till att förbättra din digitala marknadsföring, vare sig det är en sida på din sajt eller en reklamkampanj på stan. Äntligen kan du svara på den klassiska frågan; "Jag vet att hälften av min marknadsföringsbudget är bortkastad, men jag vet inte vilken hälft.”

Undvik felaktiga beslut baserade på missvisande statistik

Vi går igenom hur statistiken påverkas av besökarens beteende. Till exempel vad händer om någon rensar sina cookies? Ja, eftersom Google Analytics till stor del sparar händelseförlopp med hjälp av cookies, kommer detta leda till missvisande statistik. Det är därför mycket säkrare  att basera dina beslut och analyser utifrån jämförelser. Det vill säga; ”hur såg statistiken ut denna månad jämfört med statistiken samma månad förra året”.

Är det rätt besökare som kommer till din webbplats?

Det är inte mängden besökare på din webbplats som är det viktiga att hålla koll på. Det är vad besökarna gör på sajten som du måste analysera. Och det är därför som vi lär dig att sätta mål på din webbplats. Så att du kan ställa frågan; "Alla dessa besökare som kommer från Facebook – bokar de vår kurs?”. Det kan du få svar på om du skapat en tacksida vid kursbokningen och sätter den som ett mål i Google Analytics.

Satsa på den kanal som ger dig mest uppfyllda mål

Det är först när vi börjar inse vad som skapar den trafik som bäst uppfyller våra mål som vi kan satsa på rätt marknadsåtgärder. Att komma högt upp på Google är inget självändamål. Det är vad som händer när de besöker din sida som är viktigt att ta reda på.

Se till att dina förändringar leder till förbättringar 

En stor del av nyttan med Google Analytics är att du kan använda statistiken för att förbättra innehållet på dina sidor. Tänk dig att du har en länk på en sida som du vill att fler ska klicka på. Hur kan du veta om dina förändringar ger ett bättre utfall. Jo, genom att titta på sidan i Google Analytics före och efter du flyttade upp länken, eller gjorde en större knapp, etc. Var det fler som klickade på länken eller var det färre?

Spara tid genom att automatisera och importera färdiga rapporter

Vi vet att du inte kan satsa all din arbetstid med att arbeta på att förbättra din webbplats. Och du har säkert ännu mindre tid att hålla på med analys av din webbplats. Det allra bästa arbetssättet för analys är att automatisera de rapporter du kommer fram till är de viktigaste. Du får av oss ett antal standardrapporter som är bra oavsett bransch och sedan lär vi dig bygga dina egna. Dessa rapporter kommer du kunna schemalägga så att det skickas ut per epost till exempel varje måndag i veckan till marknadschefen.

Spåra klick för alla dina länkar med automatik

Att tagga alla dina marknadsföringsåtgärder är ett måste för att kunna spåra vad som ger bäst effekt. På kursen lär du dig hur en så kallad UTM-taggning fungerar och vi ger dig även en Excel-fil för att automatiskt skappa taggade länkar. Excel-filen fungerar samtidigt som en dokumentation över alla dina kampanjer – samlat på ett ställe.

Få en perfekt översikt över dina aktiviteter på sociala media

En bra funktion som Google byggt in i Analytics är möjligheten att importera färdigbyggda rapporter och dashboards (översikt på svenska). Den sistnämnda är är en slags anslagstavla där du själv bestämmer vad som ska visas. Du kommer på vår Google Analyticskurs få en dashboard som ger dig en översikt på din sociala media. Vi går igenom hur den är uppbyggd så att du kan justera den efter dina behov.

Få larm om viktiga händelser på din webbplats mailade till dig

Hade det inte varit bra om du kunde få ett larm om det händer något oväntat på din webbplats? Tänk om server plötsligt går ner, eller om sökningarna från google halveras över en natt? Det kan också vara positiva överraskningar som att besökarantalet tredubblas. Det kanske är en kampanj som går riktigt bra. Visst hade det varit trevligt att få ett sånt larm. Det kan du med hjälp av Google Analytics upplysningshändelser. Vi visar dig hur du gör ett eget sådant larm så att det skickas med epost så fort det händer.

Analys av din egen webbplats

Det är allltid lika uppskattat då alla i slutet av dagen får möjlighet att börja arbeta med sitt eget Google Analytics konto och analysera statistiken. Kursledaren ger ett antal uppgifter på bra saker att leta upp och går sedan runt och hjälper till om du fastnat någonstans eller hittar siffror du behöver förklaring på.