Att lyckas med sökmotoroptimering (SEO)

Google gillar de sidor som besökare gillar

Google har förändrat sitt sätt att bedöma hemsidor, som vi tycker man bör ta hänsyn till då man ska ska sökmotoroptimera. Google har länge sagt att sökmotoroptimerare och de som tillverkar hemsidor inte ska titta för mycket på vad Google gör och vad Google gillar utan fokusera mer på vad besökarna vill ha. En webbsida som en besökare tycker är bra, tycker Google är bra och först då är de beredda på att placera sidan högre upp i sökresultatet.

I denna film som har ett par år på nacken berättar dåvarande Googles talesman i SEO frågor Matt Cutts om hur Google kommer förändra sin syn på vad som är viktigt gällande SEO och att de som producerar innehåll bör titta på vad som är bäst för besökaren och inte fokusera på Google.

Hur hamnar jag högre upp på Google?

För att göra en webbsida som hamnar högt upp på Google måste du anstränga dig och ta fram ett innehåll som dina besökare gillar. Ett innehåll som verkligen ger besökaren det han eller hon vill ha – det vill säga relevant information. Och det ska göras på ett professionellt sätt, med bra textsnygga bilder och med en tydlighet och seriositet som förmedlar trygghet.

Allt detta sammantaget gör att du ökar dina chanser, inte bara att komma högre upp på Google, utan även att de som hittar och besöker din webbsida tycker den (och ditt företag) är bra, stannar kvar längre, besöker fler sidor, återkommer oftare och till slut kanske köper den där produkten eller tjänsten som du erbjuder eller verkligen tar till sig det budskap som du vill förmedla.

Med det sagt så innebär det inte att det fortfarande finns många tekniska aspekter, som måste vara på plats för att din sajt ska prestera bra på Google. Där kan du behöva ta hjälp av en duktig webbyrå eller SEO konsult. Använd vår kravlista som en startpunkt i diskussionen vad du vill ha hjälp med. Ladda ner vår kravlista här.

Hur förbättrar jag min webbplats rent praktiskt?

Använd gärna våra tuffa frågor i slutet på denna artikel som ett verktyg för utvärdering, dvs ”har jag lyckats göra webbsidan tillräckligt bra nu då?”
[transparens: det är inte vi som kommit på frågorna, det har Google gjort, vi har bara valt ut de bästa och översatt till svenska]

De flesta webbplatser har i samband med en sökoptimeringsarbete behov för:

  • fler sidor
  • mer genomtänkt innehåll
  • bättre texter
  • bättre bilder
  • proffsigare design

Varför resulterar ett sökoptimeringsarbete ofta till fler sidor på din sajt?

Google och andra sökmotorer strävar efter att presentera det mest relevanta resultatet från en viss sökning överst. Och då måste du som vill komma överst ha den mest relevanta sidan för just den specifika sökningen. Det bästa sättet att göra en sida relevant, t ex för en viss produkt är att se till att sidan handlar om just denna produkt och inget annat. Många webbsidor har idag alla produkter på en och samma sida, men dessa produkter bör få var sin egen sida. Då ökar relevansen för en sökning på en av produkterna och sidan har en bättre chans att hamna högt upp på Google.

Ju proffsigare webbplats desto högre konvertering (fler affärer)

Sidorna bör vara av en sådan kvalitet att besökaren blir så intresserad att han t ex köper en produkt, annars har man ju inte nått sitt mål med att göra sidan och då finns det egentligen ingen anledning att hamna överst i sökresultatlistan på Google. Det handlar om konvertering. Att konvertera ett besök till önskat resultat. Det kan vara ett köp, nedladdning av mer information eller en förmedlad kontakt.

Läs artikeln om rätt innehåll för målgruppen (engelska) ››

Artikeln har ett par år på nacken men det är många sanningar där som fortfarande gäller. Däremot har sidan som de tar upp som exempel förändrats sedan artikeln skrevs. Och blivit mycket sämre, kan tilläggas. Det ligger en lärdom i det också. Det tar tid att bygga upp ett förtroende och klättra i ranking på Google. Det finns alltså ett värde i den information du har på dina sidor. Ett värde som du som webbägare oftast inte tänker på. Var försiktig med att göra för drastiska förändringar på innehållet på en sida utan att först ta reda på hur den presterar i sökningar på Google. Använd Google Analytics för detta (här kan du läsa om vår grundkurs i Google Analytics).

Besökarens behov och förväntningar

Något av det svåraste med att producera riktigt bra och värdefullt innehåll för en webbplats är att sätta sig in i besökarens behov och förväntningar. Det är lätt att bli hemmablind och att glömma att besökaren i många fall inte har samma förutsättningar och kunskap som du. Så hur vet du om du gjort ett bra jobb?

Tuffa frågor för kvalitetsbedömning av webbsida

Använd nedan frågeställningar som ett verktyg i arbetet med att värdera kvaliteten på webbsidor. Frågorna hjälper dig att avgöra om innehållet på sidan är värdefullt, och presenteras på bästa sätt, för besökaren. Surfa till sidan du ska utvärdera och låtsas att du besöker den för allra första gången. Ett par av frågorna kan du behöva hjälp av någon utomstående att bedöma.

  1. Får du förtroende för innehållet som presenteras på sidan? Leta efter uppenbara stavfel eller faktafel och bedöm om sidan är skriven av en expert. (Utan en tydlig avsändare kan det sista vara svårt att avgöra)
  2. Är innehållet framtaget speciellt för denna sida eller känner du att det kan vara taget från någon annan källa?
  3. Ger sidan dig några värdefulla tips, tankar eller idéer?
  4. Skulle du kunna tänka dig att bokmärka sidan?
  5. Skulle du kunna tänka dig se denna sida i tryckt form?

Tuffa frågor för kvalitetsbedömning av webbplats

Även känslan för webbplatsen i sin helhet kan spela stor roll då det gäller att öka konverteringsgrad och bygga upp ett förtroende för besökaren. Nedan frågor hjälper dig att avgöra kvaliteten på hela webbplatsen.

  1. Skulle du känna dig trygg med att skicka in dina kontokortsuppgifter till webbplatsen?*
  2. Skulle du lita på medicinska råd från webbplatsen?*
  3. Anser du att denna webbplats är marknadsledande?

*Vi pratar inte bokstavligen här utan trygghet av den graden.

TIPS: Det är i hög grad webbplatsens design och uppbyggnad i sin helhet som påverkar många av svaren på dessa tre frågor.

Pontus Österlin
Pontus Österlin

Jag älskar att hitta de där små enkla tipsen som jag vet kommer göra stor skillnad i människors vardag. Jag är oerhört tacksam att få arbeta med något som jag tycker är både roligt och utvecklande. Det känns som jag lär mig nåt nytt varje dag.

HEJ! 

Vi är Befound, en liten innehållsbyrå som sysslar med mänsklig marknadsföring.