Typer av content: Webinar

Första delen i vår serie om olika sorters innehåll/content tillägnar vi webinaret! Att tala eller föreläsa inför en grupp människor är ett av de äldsta sätten att utbilda, inspirera och skapa förändring!

Vad är ett webinar?

Ett webinar är helt enkelt en föreläsning fast online. Tänk dig en instruktionsvideo på Youtube fast där du har möjlighet att ställa frågor (och få svar direkt av personen på skärmen).

Eftersom ett webinar är live (oftast finns möjligheten att titta på en “inspelad” version även efteråt) är det viktigt att få ut information om det i förväg.

Ett webinar kan handla om en viss frågeställning, en visning av ett nytt system eller tjänst eller en kort utbildning. Beroende på vilket system man använder för att sända så går det även att visa powerpoints eller bilder, spela upp videoklipp och till och med använda olika kameravinklar!

 

Vad är fördelarna med ett webinar?

Tack vare att det går att ställa frågor direkt till “föreläsaren” ges tittarna möjlighet att verkligen förstå ett ämne. Det bygger även en ökad interaktion, något som är superviktigt när man vill bygga en relation med sina kunder eller potentiella kunder.

När väl tekniken är fixad behöver ett webinarium väldigt lite förberedelse. Om man kan sitt ämne så går det bra att prata fritt (stödord är dock bra, se nedan). Det gör inte så mycket om man stakar sig eller råkar säga fel – det är bara att rätta till.

Att det är en faktisk person som pratar (och helst syns på skärmen) knyter man som tittare väldigt lätt an till personen och företaget bakom.

 

Skall ditt företag använda sig av webinars?

Om er huvudmålgrupp är barn, tonåringar eller unga vuxna är nog inte webinars något för er. Satsa då hellre på att skapa en Youtubekanal eller liknande!

Jobbar ni mot andra företag – i en speciell branch – passar det dock perfekt! Ett webinar är lysande när det kommer till att förklara ett komplicerat eller tekniskt ämne – tittarna har ju möjlighet att ställa frågor om de inte förstår!

 

Exempel på branscher/områden där webinars passar (men självklart funkar det till många fler):

  • HR
  • Teknik & IT
  • Medicin & forskning
  • Företagsledning

 

Ett annat perfekt tillfälle att använda webinars är när ni vill lansera en ny tjänst, idé eller produkt. Då kan tittarna fungera som ett fokusgrupp som direkt kan ge sin feedback!

 

Hur gör man ett webinar?

Ok, nog snackat. Let’s get to it!

Precis som med alla sorters innehåll, går det att genomföra ett webinar med en pytteliten eller enorm budget. Som alltid är det dock innehållet som är det viktigaste. Det finns ingen “perfekt” längd på ett webinar, det skall vara så långt som det behöver vara. om du klarar att leverera superintressant information i flera timmar, kör på! Men tills ni är riktiga fullblodsproffs så föreslår jag att ni håller er under 40 minuter!

 

Förberedelser

Välj inte ett för stort område att prata om. Du kommer bli förvånad över hur snabbt tiden flyger iväg. Om ni har mycket att prata om är det bättre att dela upp det i flera olika webinars. Välj EN frågeställning att diskutera. Tänk dig en bok om ämnet ni vill prata om. Ett webinar skall inte ta upp all information som får plats i boken, utan istället det som finns i ett kapitel!

Skriv inte ett komplett manus, med varje ord du skall säga. Skriv istället ner stödord och lita på att du kan ditt ämne bra nog för att kunna prata om det!

Gå igenom dina stödord och rensa hänsynslöst bort allt som inte MÅSTE vara med. När ni väl börjar sända är det viktigt att hålla kvar så många som möjligt till slutet och därför måste du hålla intresset uppe hela vägen.

Ett smart sätt att ge tittarna ytterligare ett incitament att stanna till slutet är ett löfte om en grym give-away. Kanske en matnyttig e-bok eller en unik informationsvideo som bara de som tittat på webinaret får tillgång till. Glöm inte att berätta om det i början av sändningen!

 

Verktyg

Kör ert första webinar genom dators inbyggda kamera – om ni känner att ni vill förbättra er utrustningsmässigt så går det att göra när ni har börjat få lite koll på grundtekniken. Vårt allra första webinar gjordes med enklast möjliga utrustning och blev otroligt uppskattat!

E-mail

Vi glömmer väldigt lätt nuförtiden. Även om jag ser en annons eller inlägg om ett suuuuuuuperintressant webinar nästkommande vecka så är det väldigt liten chans att jag kommer ihåg det.

Därför måste vi webinarare se till att fånga upp tittarna OCH påminna dem. Då är e-mail väldigt bra! Skapa en landningssida där ni skriver ut all information om webinaret och ger möjlighet att anmäla sig genom at skriva sin e-mail. Vi använder oss av Mailchimp men det finns massvis med olika möjligheter!

När webinaret börjar närma sig skickar ni ut en påminnelse och på samma dag ytterliggare en!

Facebook

På Facebook kan du enkelt sända live till dina följare. Då behövs inga extra program eller inställningar. Viktigt är såklart att ni gör reklam i era kanaler och berättar NÄR webinariet kommer att sändas.

Instagram

Även Instagram tillåter att du sänder live. Dock så försvinner livesändningen när du stänger av, de som inte var på hugget när ni sände kan alltså inte se den i efterhand. Nackdelen är att ni inte kommer kunna sprida ert webinar efteråt. Fördelen är att det kan göra så att fler verkligen skriver upp tiden i kalendern för att verkligen inte missa webinaret.

Youtube

Youtube är fortfarande den överlägsna största plattformen för videomaterial. Det krävs lite mer jobb innan du kan sända men du har mer kontroll och efteråt finns webinaret kvar och går att hitta genom sökning på Youtube!

Kompletta platformar

Om ni är beredda att satsa lite pengar på era webinars, finns det platformar som sköter i stort sett allt – från anmälning till sänding – åt er. Kolla in GoToWebinar eller Zoom.

 

Det behöver inte vara varken dyrt eller speciellt tidskrävande att sända ett webinar! Vi kan hjälpa er med mycket eller lite i processen! Allt ifrån att bolla ideér till att producera och sköta hela sändningen! Skicka ett mail till mig så pratar vi vidare! 

 

Jens Lennartsson
Jens Lennartsson
Jag älskar att connecta med människor, berätta historier på alla sorters sätt och att göra livet lite bättre/roligare/intressantare för mig och folk omkring mig!

HEJ! 

Vi är Befound, en liten innehållsbyrå som sysslar med mänsklig marknadsföring.