Skall du förändra eller bygga en ny hemsida? Glöm inte 301!

När en webbplats byggs om så ändras ofta adresserna till de olika sidorna. Varje sida på din webbplats har en unik adress som berättar vilken domän sidan tillhör och var i hemsidans struktur den är placerad. Ett exempel är:

webshop.com/se/kategori/produkt123.

Om du gör förändringar som påverkar sidans adress så måste du fånga upp all trafik som refererar till den gamla adressen, annars förlorar du den trafiken.​

Exempel från verkligheten. En ny hemsida lanserades 9:e mars 2011 och här ovan ser du hur besöken från sökningar på Google sjönk drastiskt. Webbyrån hade missat att göra 301 redirects från de gamla sidornas adresser till de nya.

Samma procedur som vid adressändring och eftersändning av post

När du flyttar gör du en adressändring och skickar flyttkort till vänner och bekanta. Du anmäler kanske också om eftersändning så att all din post kommer till din nya adress. Så att du inte missar något. Samma sak gäller på webben. Du måste berätta att dina webbsidor fått nya adresser och se till att all trafik automatiskt vidarebefodras dit. Det gör du med en så kallad 301 redirect, som är dataspråk för en permanent flytt av en sida. Väldigt många missar detta och det kan innebära stora konsekvenser.

Default Detta felmeddelande kommer upp på Google om en sida inte kan hittas. Kul? Jo kanske, men väldigt irriterande för den som är på jakt efter viktig information.


Du kan tappa mer trafik än du anar

Vet du hur många som besöker din webbplats? De flesta har rätt så bra koll på detta, men vet du hur många som länkar till dina sidor? Eller hur många som har bokmärkt några av dina sidor? Om du inte fångar upp trafiken så kan det vara hundratals eller kanske tusentals länkar som slutar fungera. Massor med personer som är intresserade av ditt innehåll hittar det hittar inte längre. Det gäller även sökningar på Google. Den som söker något på Google och får upp en länk till din sida får ett felmeddelande då de klickar på länken: ”404. That’s an error”. Länken är bruten. Personen hittar inte informationen. Med mindre länkar till din sida minskar trafiken.

Gör 301 redirects så att du inte missar trafik från:

  • Google sök
  • Google Adword
  • Externa webbplatser som länkar till din sajt
  • Interna länkar
  • Personer som har bokmärkt dina sidor
  • Direkttrafik från de som känner till adressen (URL) till sidan

Din PageRank bygger till stor del på länkar till din sida

Det är inte bara trafiken till din sajt som minskar om du gör fel. Den viktiga PageRanken riskerar att minska också. PageRank är ett sorts betyg (från 1-10) som Google ger till alla sidor på internet. Ju högre PageRank desto ”viktigare” tycker Google att sidan är. Detta resulterar i att en sida med högre PageRank oftast kommer högre upp på Googles sökresultatlista vid sökningar på internet. Exakt hur betygsystemet fungerar har Google aldrig avslöjat, men en sak är säker; att ha många länkar in till sin sida är en avgörande faktor. Det är alltså ytterligare en viktig anledning att inte få brutna länkar.

Ställ krav på din leverantör

Om du känner att du inte behärskar tekniken bakom en 301 redirect, så ställ en enkel fråga till din leverantör: ”Kommer ni att göra 301 redirect till den nya adressen?” Kan inte din leverantör svara på detta – då kan det vara dags att fundera på att hitta en ny. Det är viktigt att ha leverantörer som vet vad de gör. Du kan också få stor hjälp genom att ladda ner vår ”301 checklista” och gå igenom den för att se till att inte någon åtgärdspunkt missas.

Micke Siebenrock
Micke Siebenrock

Jag har världens bästa jobb, jag träffar intressanta människor som jobbar på spännande företag. Vi tillbringar mycket av vår tid med att jobba, därför måste vi göra den tiden roligare.

HEJ! 

Vi är Befound, en liten innehållsbyrå som sysslar med mänsklig marknadsföring.