Skapa en Linkedin företagssida - så gör du [steg-för-steg guide]

Uppdaterad: 27 oktober 2017
Att starta en företagssida på Linkedin gör du enkelt genom att följa denna steg-för-steg guide. Du skapar inget speciellt företagskonto utan du lägger till en företagssida från din privata Linkedin-profil.

Detta tål att upprepas:​
​Du kan inte skapa ett företagskonto på Linkedin. Det finns bara en typ av Linkedin-konto och de är alltid knytna till en person. Om du är i färd med att skapa ett nytt konto för att du tänker att du ska ha ett företagskonto, så får du tänka om. Då behöver du verkligen följa nedan steg-för-steg guide hur du skapar en företagssida i Linkedin.

Steg 1 – Var hittar du menyn där du kan sätta igång företagssidan i Linkedin?

Logga in på ditt vanliga privata Linkedin-konto (japp, ditt eget privata – det finns som sagt inget företagskonto) och välj Skapa en företagssida som ligger i menyn långt till höger (under ikonen med 9 prickar). ​

Steg 1 – Välj Skapa en företagssida i menyn under de 9 prickarna.

Steg 2 – Välj det företagsnamn du vill ha på din Linkedin företagssida.

Ibland är det någon som tagit ditt namn före dig, exempelvis om det finns liknande företagsnamn utomlands. Då får du lägga till något så att ditt företagsnamn på Linkedin blir unikt, till exempel “Sverige”.

Välj också vilken adress företagssidan ska ha – OBS du kan inte ändra detta i efterhand.

Kryssa i att du har rätt att skapa sidan å företagets vägnar.​

Klicka sedan på Skapa sida​

Steg 2 – Ställ in din företagssida – ange Företagsnamn och adress. Glöm inte att kryssa i att du har rätt att skapa en Linkedin företagssida.

Steg 3 – Designa din företagssida på Linkedin.​

Nu blir det skoj, det är dags att lägga till bakgrundsbild och logotype så att du får den snyggaste företagssida Linkedin har skådat.​

Skämt åsido – bilder är viktiga för att de kan direkt ge en känsla av ditt företag för besökare som aldrig hört talas om ditt företag tidigare. Lägg ner lite tid och energi på att ta fram en bra bild för din företagssida. Studera hur andra företag har gjort med sina bilder och undvik att använda så kallade stock-photo bilder, det är viktigt att bilden är unik för ditt företag. Den kan också innehålla din slogan eller andra budskap. Tänk på att alltid utgå från vad besökaren tycker är viktigast och inte vad som är viktigt för din organisation.

Steg 3 – Ställ in och designa din Linkedin företagssida

Steg 4 – Fyll i uppgifter om ditt företag och formulera en företagsbeskrivning

Sista steget är en fylleriövning och det som kräver mest insats av dig. Här ska du fylla i en hel del företagsuppgifter. Det är bara fält markerade med en stjärna* som är obligatoriska, men ju mer information du fyller på desto större chans har du nå ut med ditt varumärke på bred front.​​

Fylleriövning – efter att du lagt in en omslagsbild och logotype är det dax att fylla på med vettig information om ditt företag. Håll informationen uppdaterad många anser att det är på Linkedins företagssida som den mest aktuella informationen om ditt företag finns.

Välj rätt bransch för din företagssida på Linkedin

Tänk igenom ordentligt vilken bransch du ska välja så att det blir den som matchar ditt företags verksamhet bäst. Om någon söker på din bransch så ska ditt företag visas. TIPS: Är du osäker på vilken bransch som passar bäst så kan du söka på dina konkurrenter på Linkedin och se vilken bransch de valt.

Tänk sökmotoroptimerat för den viktiga företagsbeskrivningen

Företagsbeskrivningen är en viktig del av företagssidan på Linkedin. Det är här du kan övertyga din målgrupp att just ditt företag och dess produkter eller tjänster är rätt för dem. Tänk sökmotoroptimerat, dvs försök vara så specifik som möjligt och använd din målgrupps ord och formuleringar istället för din organisations specialuttryck. Försök vara konkret och rakt på sak, utan att låta torr och  tråkig. Less is more – är en bra riktlinje när det gäller hur mycket information du ska skriva på företagsbeskrivningen.

Översätt din företagsbeskrivning till flera språk

Din företagsbeskrivning kan visas på fler än ett språk. Gör först en företagssida på Linkedin med det språk som du vill ska vara standardspråket, sedan publicerar du den. Därefter editerar du sidan och väljer ett annat språk där du får möjlighet att översätta företagsbeskrivningen. Din företagsbeskrivning utgår från besökarens val av huvudspråk i sin profil, så sidan visas automatiskt på engelska eller på svenska om det är det dessa två språk du valt att göra, beroende på vem som tittar på sidan.

TIPS! Om du tittar i menyn Du, som du får fram genom att klicka på över din profilbild längst till höger i menyn, och inte hittar valet Företagssida – Hantera, då har du ingen företagssida på Linkedin. Det är här du går in när du ska editera en redan skapad företagssida.

VIKTIGT – Lägg till fler administratörer för din företagssida

Du bör även lägga till flera personer som kan administrera din företagssida. Du kanske slutar på företaget någon gång i framtiden och då kan det ju vara bra att det finns någon kvar som kan administrera sidan.​

Här hittar du en steg-för-steg guide hur du lägger till fler administratörer för din Linkedin företagssida

Pontus Österlin
Pontus Österlin
Jag älskar att hitta de där små enkla tipsen som jag vet kommer göra stor skillnad i människors vardag. Jag är oerhört tacksam att få arbeta med något som jag tycker är både roligt och utvecklande. Det känns som jag lär mig nåt nytt varje dag. På nattduksbordet just nu: Gamify – How gamification motivates people to do extraordinary things av Brian Burke

HEJ! 

Vi är Befound, en liten innehållsbyrå som sysslar med mänsklig marknadsföring.