GRUNDKURS I

GOOGLE ANALYTICS

Heldagskurs för att utnyttja
potentialen i din hemsidas statistik.

Google Analytics är ett av de mest kraftfulla sätten du har för att följa upp att din webbplats verkligen fungerar som det är tänkt. Under en heldag ger vi dig koll på vilka siffror som är viktiga och vilka rapporter du kan hoppa över (spoiler – det är en hel del). 

Lär dig de snabbaste sätten att se hur din webbplats fungerar och vad som behöver åtgärdas

Visst är det roligt att spendera en timme eller två inne i Analytics, men helt ärligt – är du klokare efter att du tittat på siffrorna än du var innan du gick in?

Du kommer redan under kursdagen att ha skapat och schemalagt skräddarsydda rapporter som dimper ner i din inkorg varje vecka, eller månad. Med hjälp av dessa kommer du enkelt kunna se vad som fungerar på din webbplats och vad som (otroligt nog) inte gör det.

Innehållet i kursen

Genomgång av Google Analytics

  • Kort genomgång av hur Google Analytics är uppbyggt
  • Vilka fällor/felkällor kan det finnas i GA
  • Vad ska vi mäta på vår webbplats och varför
  • Genomgång av menyerna – var hittar jag vad 
  • Viktiga begrepp och mätvärden om du bör förstå​

Verktyg i Google Analytics som gör stor skillnad

  • Segmentera och filtrera data – t ex om du bara vill se trafiken från mobiler
  • UTM taggning för länkar
  • Hur du sätter upp mål och mäter omvandlingar
  • Analys av enskilda sidor, hur kom besökaren dit och var gick den sedan
  • Kan/skall du filtrera bort egen trafik
  • Jämför och analysera besök från datorer, mobiltelefoner och surfplattor
  • Anteckna i anteckningsverktyget

Möjligheter för rapporter

  • Hur använder du Dashboards (instrumentpaneler)
  • Hur skapar du egna rapporter
  • Hur schemalägger du rapporter och Dashboards
  • Vad  är viktigt vid analys av en kampanj​
Google Analytics kurs med Pontus Österlin på Befound. Att bara hitta var alla sakerna finns i Google Analytics är en utmaning…
Bra urval av funktioner att fokusera på, ett enkelt processtänk som funkar för mig som webbansvarig och på den lilla tid jag har för analys och uppföljning.

Mona Hård, webbansvarig på Uppsala Konsert & Kongress

Vad kan Google Analytics göra för dig?

Är du fortfarande inte är helt övertygad om Google Analytics förträfflighet? Känner du igen några av nedanstående frågor och skulle kanske vilja ha svar på dom? Det kan du genom att använda Google Analytics.

Vilka marknadsföringsåtgärder är mest effektiva – vad ska jag lägga min budget på?
Vilka målgrupper tjänar jag mest på?
Vilka företag är inne på min webbplats?
Varifrån kommer mina besökare – söker dom sig in eller kommer dom från några av mina kampanjer?
Gör besökarna det jag vill att de ska göra – vilka av mina mål uppfylls?
Vilka sidor är mest intressanta för besökarna – vilka måste förbättras​?​

Mot slutet av dagen kan du arbeta med din egen webbplats och få hjälp med att besvara frågor som du har kring din webbplats.

Vem bör gå denna Google Analytics Kurs?​

Det här är en grundkurs som vänder sig både till dig som behöver utvärdera eller förstå vad din nuvarande leverantör gör, bli en bättre beställare (ställa rätt krav) eller vill göra jobbet själv.
Personer med följande titlar har gått vår Google Analytics kurs:

  • ​Marknadschef, marknadskoordinator eller marknadsansvarig​
  • Kommunikationschef, kommunikatör eller kommunikationsansvarig​
  • Webbredaktör eller webbansvarig
  • Säljare

​Vi arbetar enligt SEMI-metoden

Vi vet att du inte har all tid i världen att lägga på din webbplats och än mindre att analysera den (hemska tanke). Därför har vi lagt upp denna grundkurs i Google Analytics så att du lär dig det som ger Mest Effekt med Minsta Insats. Vi kallar det SEMI.​  

Denna kurs kurs ingår i vårt kurspaket Webbstrategi
Dag1: webbstrategi och sökoptimering
Dag2: Google Analytics
Boka båda dagar och få 3900 kr i rabatt – välj en för 6900 kr

Bra med tydliga exempel och att följa med på egen dator samt att göra egna övningar. Lagom nivå för mig som nybörjare.

Sandra Stolpe Lundberg, Marknadskoordinator på Histolab Products

Hur mycket kostar kursen och vad ingår?

Kursen kostar 6.900 kr för en heldag och då ingår frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom. Du får även en inloggning på Befounds hemsida där du alltid har tillgång till det senaste kursmaterialet och lite annat smått och gott i form av tips och länkar.

Behöver jag ta med något till kursen?

Ta med egen dator, samt inloggningsuppgifter till ditt Google Analytics konto. Kontrollera att du har fullständiga administratörsrättigheter på ditt konto. 

Kontrollera även att du verkligen har statistik från alla dina sidor på din webbplats (och inte bara startsidan). Ett par månaders statistik är att föredra.​

OBS Ovanstående är inga krav för att kunna genomföra kursen, men det är alltid roligare att kunna se och editera sina egna uppgifter.

Här är vi som håller kurserna!

”Det är alldeles för många som går direkt in på detaljnivå. Men har man inte satt grunden och börjat i rätt ände är det meningslöst att börja med detaljerna. Jag tror det är därför som våra kurser får så bra betyg i utvärderingarna. Detta är grunderna och man får en plattform att börja från.”

Mikael Siebenrock, 0734-19 77 77, micke@befound.se

​​”Förbättra din närvaro på webben genom att se på din verksamhet med dina kunders ögon. Vi är alla mer eller mindre hemmablinda, dvs vi har svårt att inse att alla inte kan det vi kan. Alla har vi inte samma vokabulär eller möjligheter. Utgå aldrig från att besökare på din webbplats har samma syn på saker som du har. Försök ta ett steg bakåt och sätt dig in i din besökares behov.”


Pontus Österlin, 0705 56 66 64, pontus@befound.se

När vill du gå? Passar inte nedanstående datum så kommer vi gärna till dig. Läs mer om anpassad kurs.

Kurs i Google Analytics

Heldagskurs (09:00 – 16:00)
Pris: 6.900 kr
Frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom ingår.

STOCKHOLM
24 maj 201820 september 201815 november 2018

GÖTEBORG
17 maj 201827 september 20188 november 2018

MALMÖ
24 maj 201827 september 20188 november 2018


Då du bokar godkänner du även våra villkor.

Här hålls nästa kurs i Google Analytics:

Google Analytics kurs i Stockholm med Befound på Radisson Blue Royal Viking

Radisson Blu Royal Viking, Stockholm
​​
​Vasagatan 1

Google Analytics kurs i Göteborg med Befound på Radisson Blu Scandinavia

Radisson Blu Scandinavia, Göteborg
​Södra Hamngatan 59

Linkedin-kurs med Befound på Sankt Gertrud Konferens i Malmö

St Gertrud Konferens, Malmö
​Östergatan 7b