LÄR DIG UTNYTTJA

GOOGLE ANALYTICS

Heldagskurs för nybörjare

få ut nåt användbart ur all statistik.

Google Analytics är ett av de mest kraftfulla sätten du har för att följa upp att din webbplats verkligen fungerar som det är tänkt. Under en heldag ger vi dig koll på vilka siffror som är viktiga och vilka rapporter du kan hoppa över (spoiler – det är en hel del). 

Lär dig se vad dina besökare gör och hur din marknadsföring faktiskt fungerar.

Visst är det roligt att spendera en timme eller två inne i Analytics, men helt ärligt – är du klokare efter att du tittat på siffrorna än du var innan du gick in? Du kommer lära dig att kontrollera om din hemsida fungerar som den ska och hur du kan följa upp alla dina marknadsföringskampanjer i Google Analytics med hjälp av UTM-taggade länkar.​

Lär dig grunderna – teoretiskt och praktiskt!

Vi har delat upp denna vår Google Analytics utbildning i två olika delar – dels hur Analytics fungerar i teorin men vi fokuserar på hur du ska arbeta med statistiken rent praktiskt. 

Det finns saker som är viktiga att veta om hur Analytics fungerar och vad som mäts för att inte bli vilseledd av vissa siffror.

Google Analytics kurs med Pontus Österlin på Befound. Att bara hitta var alla sakerna finns i Google Analytics är en utmaning…
Bra urval av funktioner att fokusera på, ett enkelt processtänk som funkar för mig som webbansvarig och på den lilla tid jag har för analys och uppföljning.

Mona Hård, webbansvarig på Uppsala Konsert & Kongress


Google Analytics kan svara på:

  • Vilka marknadsföringsåtgärder är mest effektiva – vad ska jag lägga min budget på?
  • Vilka målgrupper tjänar jag mest på?
  • Vilka företag är inne på min webbplats?
  • Varifrån kommer mina besökare? – geografiskt och från vilka källor (länkar, sökord, adwords, kampanjer, etc)?
  • Vilka besökare gör det jag vill att de ska göra? – vilka av mina mål uppfylls?
  • Vilka sidor på min webbplats är mest intressanta för besökarna och vilka måste förbättras?


Vem bör gå denna Google Analytics Kurs?​

Det här är en grundkurs som vänder sig både till dig som har ett Google Analytics konto redan, men inte känner att du får ut något konkret som ökar din marknadsföring på webben. Men även till dig som inte har något verktyg för statistik i dag men funderar på att skaffa ett. 

Följande roller kommer ha stor nytta av utbildningen:

  • ​Representanter från ledningsgruppen
  • Marknadschefer
  • Ansvariga för information & PR​
  • Webbredaktörer​​


​Gör Google Analytics till kontrolltornet för all din marknadsföring

Du kommer få värdefull insikt om hur du får ut det mesta ur Google Analytics. Det är inte bara din webbplats du får mer koll på. Du får även lära dig ett sätt hur du kan ta reda på vilka av dina olika marknadsföringsåtgärder som ger bäst resultat.

Kursen fokuserar mycket på praktisk användning, dvs hur du gör för att använda Analytics på bästa sätt. Vi visar även i vilken ordning du bör jobba och varför just detta ger mest i ditt arbete med att förbättra din hemsida. Detta kanske är den viktigaste lärdomen du kan få i vår Google Analytics kurs.​


Det här är en del av innehållet i kursen:

  • Spåra och utvärdera marknadsföringskampanjer (banners, nyhetsbrev, annonser, etc)
  • Hur väl fungerar din webbplats i dag? – och vad bör du förbättra härnäst?
  • Möjligheter och begränsningar – vi går igenom vad GA mäter och vad den ej kan mäta, och hur vi kan gå runt dessa begränsningar.
  • Hur är användargränssnittet uppbyggt? – hur hittar du snabbt till det viktigaste innehållet och vilket är viktigast egentligen?
  • Hitta nya nyckelord för att öka antalet besökare från Googlesökningar

Hur mycket kostar kursen och vad ingår?

Kursen kostar 6.900 kr för en heldag och då ingår frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom. Du får även ett eget konto på Befounds hemsida där du alltid har tillgång till det senaste kursmaterialet och lite annat smått och gott i form av tips och länkar.

Behöver jag ta med något till kursen?

Ta med egen dator, samt inloggningsuppgifter till ditt Google Analytics konto. Kontrollera att du har fullständiga administratörsrättigheter på ditt konto. Detta är inget krav för att kunna genomföra kursen, men det är alltid roligare att kunna se och editera sina egna uppgifter.

Mot slutet av dagen kan du arbeta med din egen webbplats och fråga oss om specifika problem eller just din statistik. 

Här är vi som håller kurserna!

”Det är alldeles för många som går direkt in på detaljnivå. Men har man inte satt grunden och börjat i rätt ände är det meningslöst att börja med detaljerna. Jag tror det är därför som våra kurser får så bra betyg i utvärderingarna. Detta är grunderna och man får en plattform att börja från.”

Mikael Siebenrock, 0734-19 77 77, micke@befound.se

​​”Förbättra din närvaro på webben genom att se på din verksamhet med dina kunders ögon. Vi är alla mer eller mindre hemmablinda, dvs vi har svårt att inse att alla inte kan det vi kan. Alla har vi inte samma vokabulär eller möjligheter. Utgå aldrig från att besökare på din webbplats har samma syn på saker som du har. Försök ta ett steg bakåt och sätt dig in i din besökares behov.”


Pontus Österlin, 0705 56 66 64, pontus@befound.se

Här hålls nästa kurs i Google Analytics:

Google Analytics kurs i Stockholm med Befound på Radisson Blue Royal Viking

Radisson Blu Royal Viking, Stockholm
​​
​Vasagatan 1

Google Analytics kurs i Göteborg med Befound på Radisson Blu Scandinavia

Radisson Blu Scandinavia, Göteborg
​Södra Hamngatan 59

St Gertrud Konferens, Malmö
​Östergatan 7b

Boka kurs här

Kurs i Google Analytics
Heldagskurs (09:00 – 16:00)
Pris: 6.900 kr
Frukostmacka, lunch och fika samt kursmaterial och diplom ingår.

STOCKHOLM
15 mars 201824 maj 201820 september 201815 november 2018

GÖTEBORG
8 mars 201817 maj 201827 september 20188 november 2018

MALMÖ
8 mars 201824 maj 201827 september 20188 november 2018

Passar inte datumen?
Utbilda fler i företaget?
Skräddarsydd kurs för er?

Läs mer om anpassad kurs


Då du bokar godkänner du även våra villkor.