7 Trender inom Content Marketing 2018 [innehållsmarknadsföring]

Svenska företag ligger i botten i Norden när det gäller att använda content marketing i sin marknadsföring. En undersökning från Spoon Agency visar att bara 67% av svenska (medelstora och stora B2B) företag utnyttjar den enorma styrkan i innehållsmarknadsföring, gentemot 84% i exempelvis Finland.

Vi tror att 2018 kommer bli ett otroligt intressant år för alla som sysslar med content marketing. För visst är det så att om man ligger på botten så finns det bara ett håll att gå – uppåt!

Här är några trender som vi tror (och hoppas) kommer att slå under nästa år.

Content marketing får en större del i budgeten

Enligt Spoons undersökning vill 52% av de svenska företagen öka sin budget för innehållsmarknadsföring. Det visar tydligt att fler och fler ser att den här typen av marknadsföring fungerar.

Tillsammans med faktan att fler och fler väljer bort traditionell envägsmarknadsföring typ annonser (över 50% av dagens gymnasieungdomar använder annonsblockerare när de surfar) verkar det som att innehållsmarknadsföring inte är någon fluga som går att slå ihjäl den närmaste tiden!

Vi tycker egentligen inte att det är så svårt att förstå varför utveckligen går i den här riktningen. Personligen vill vi ju hellre ha nyttigt material som genuint vill hjälpa oss – inte upp-poppande pop-ups som KRÄVER att vi köper saker vi inte behöver. Eller vad tycker du?

Företag vågar visa en starkare “personlighet”

Vi förespråkar alltid att ett företag skall vara så mänskligt som möjligt. Ett av de mest sedda föreläsningarna från TED Talks är Simon Sineks snack från 2009, där han hävdar att människor inte köper vad ni gör, utan varför ni gör det. På senare år verkar det som om trenden går åt det hållet. Vi – konsumenterna – vill vara säkra på att vi kan stå bakom värderingarna och handlingarna hos de företag vi gör affärer med.

Vi blir mer och mer medvetna om både miljö och mänskliga rättigheter och kräver en ökande transparens från företag vi handlar av.

Genom mer användande av storytelling kan ni som företag visa vilka ni är, och varför ni bryr er. Konsumenter vill veta varför ni finns – hur gör ni världen till en bättre plats? Det är ingen som bryr sig om er som företag (ursäkta för de hårda orden men det är sant) – era kunder vill veta vad ni kan göra för att göra DERAS liv och värld bättre.

Att använda riktiga personer (“perfekta” bildbyråbilder med collgate-leenden går tokbort) bygger på känslan att jag som kund faktiskt handlar med riktiga människor, inte ett ansiktslöst imperium som bara är ute efter mina pengar.

Ett (nästan) krav för att bygga en starkare och mer genuin personlighet är att följa nästa punkt på listan.

Kvalité går förbi kvantitet

Enligt CMI’s undersökning så använder 94% av de amerikanska företagen poster på sociala medier som huvudsakligt content (se illustrationen nedan). I detta inkluderas inte egenproducerade videos och andra sorter som kräver mer resurser och tid för att skapas – det som innefattas är enklare poster, typ delningar av andras material, tweets, bilder och pins.

Samtidigt hör vi fler och fler som säger att det helt enkelt är för mycket som susar förbi i våra flöden, och vi orkar eller hinner inte ta åt oss det. För att lösa det och nå de kunder vi vill, behöver vi våga att posta färre inlägg och istället lägga mer energi på ett fåtal.

Genom att skapa eget innehåll (exempelvis e-böcker, podcasts, video/youtubekanaler, infographics etc) har ni full kontroll på vad ni vill att mottagaren skall känna och lära sig.

En av mina absoluta favoritexempel från den senaste tiden på originellt innehåll som verkligen ger mottagaren en känsla för avsändaren, är begravningsbyrån Fonus fantastiska podcast, Alla Andra Dagar Skall Vi Leva.

De lyckas på ett väldigt vackert och respektfullt sätt marknadsföra sig mot sin målgrupp (alla som nån gång har en anhörig som går bort) genom att prata om något som de flesta är intresserade av (hur vi lever ett bra liv och hur vi kan förhålla oss till döden). De har verkligen lyckats med nästan allt – signaturjingeln är fantastisk och skiljer sig verkligen, personligheten hos gästerna, samtalsämnena. Det enda som saknas för att satsningen verkligen skulle lyckas är kontinuiteten – sedan februari har bara 4 avsnitt släppts.

Genom att skapa orginellt och eget innehåll har ni möjligheten att bygga en lojal publik som litar på er – ett samarbete som kommer att gynna båda sidorna!

Mera rörlig bild…

Den årliga undersökningen Svenskarna och Internet visar att filmtittandet på nätet fortsätter att öka. Från att ha legat i stort sett oförändrat i många år har antalet internetanvändare som tittar på video dagligen tredubblats sedan 2014! Wow! Under samma period har andelen människor som tittar då och då ökat från runt 50% till över 80%

Fler och fler använder mobilen för att surfa (76% använder mobilen dagligen för just det). Det är jobbigare att ta in information som text på så pass små skärmar, videoformatet passar mycket bättre.

Det mest självklara sättet att som företag publicera videomaterial är för de flesta Youtube. Men innan ni bestämmer er för att köra igång den satsningen är det viktigt att veta att lika viktigt som innehållet i det ni laddar upp, är en kontinuitet – att era följare kan förvänta sig nytt material med jämna mellanrum. Oroa er inte dock, det är inte raketforskning ni behöver ägna er åt, utan en tillräckligt bra kamera, ett rum med mycket ljus och ett intressant ämne räcker långt!

… och fler live-sändningar!

Om ni inte är beredda att göra en långsiktig satsning riktigt ännu, kan enstaka videos i form av ett webinar kanske vara på sin plats? Det är också ett ypperligt tillfälle att visa upp företagets personlighet genom att visa upp ett ansikte och ge kunderna möjlighet att interagera med er.

Både Facebook, Youtube och Instagram gör det möjligt att sända live till dina följare. Missa inte den möjligheten! Livesändningar får 10 gånger fler kommentarer än uppladdade videos och enligt en undersökning från Livestream så tittar 80% av de tillfrågade hellre på en livesändning än läser ett blogginlägg.

Människan som art, tycker om att möta andra människor – helst på ett avslappnat och okonstlat sätt. Allt content som inte är “direktsänt” på något sätt – vare sig ljud eller bild eller på något annat sätt – kan lätt bli för genomtänkt. Det saknar helt enkelt de där små misstagen och fina bristerna som gör oss mänskliga. Dessutom ger en livesändning större möjlighet att titta liiiite mindre koncentrerat – vi behöver inte sitta klistrade till skärmen utan kan låta det vara mer som ett mysigt sällskap i bakgrunden.

Livematerial kräver oftast mindre förberedelser och mindre efterarbete, när det är klart är det klart – alla vet att det var live och ni behöver inte sitta och klippa och lägga på musik och montera in häftiga effekter. Därför är det ett väldigt kostnadseffektivt sätt att bygga ert varumärke!

En tydligare content marketing-plan och större in-housekunskap

Om ALLA företag har en blogg (det inkluderar era konkurrenter också, eller hur?) blir effekten av bloggandet inte lika effektfullt. På samma sätt går det inte att bara att fortsätta dela korta inlägg på sociala medier och tro att det skall ge effekt. Gör 2018 till året då ni verkligen satsar på en ny del av internätet!

Content marketing är inte svårt, vi lovar! Därför tror vi att i takt med att företag förstår värdet och effekten, skaffar de även sig kunskap i HUR man skapar en egen in-house-process som gör det enkelt att effektivt skapa eget content.

Fördelarna gentemot att leja ut sin content marketing-process är många. Vi älskar mänsklig marknadsföring, dvs att det faktiskt känns som att man gör affärer med riktiga människor, inte ansiktslösa institutioner. Det är svårt att få fram sin egna stil och känsla om en inte själv håller i de flesta trådarna. Dessutom blir det mer ekonomiskt att ta hand om de delarna som man vill själv, och istället leja ut delar.

I nästan alla företag finns det personer som är fantastiskt duktiga på att fotografera, vlogga, skriva eller prata. Under 2018 hoppas vi att ni börjar gräva runt i alla era avdelningar och sektioner för att hitta era hobby-kreatörer och ge dem möjlighet (och avsatt tid) att hjälpa företaget att växa och dela med sig. Tänk vad intressant att få se en videoserie från en av era säljare, eller en podcast där er äldsta anställda berättar historier från företagets första år.

Ta till vara på den kunskap ni redan har, och skaffa er den nya ni behöver!

Ökad kunskap om hur man mäter framgång och fler dokumenterade strategier

32% av svenska företag mäter inte regelbundet sin innehållsmarknadsföring och 40% har inte en skriftlig strategi för hur de går tillväga! Gaaah! Enligt CMI’s undersökning är de största anledningarna till varför företag inte har en dokumenterad strategi att det är för tidskrävande och att arbetsgrupperna är små.

Kanske känns det för stort för att greppa, kanske vet ni inte vart ni skall börja? I takt med att content marketing ökar, kommer flera förstå vikten med att planera och att mäta och aktivt söka information om just detta.

Varken strategi- eller mätningsbiten behöver vara speciellt komplicerad eller ta väldigt mycket tid i anspråk. Planera in en workshop (själva eller hör av er till oss om ni vill ha hjälp) där ni går igenom och bestämmer hur ni går vidare.

2018 kommer bli väldigt intressant, vi kan knappt bärga oss! 🙂

Jens Lennartsson
Jens Lennartsson
Jag älskar att connecta med människor, berätta historier på alla sorters sätt och att göra livet lite bättre/roligare/intressantare för mig och folk omkring mig!

HEJ! 

Vi är Befound, en liten innehållsbyrå som sysslar med mänsklig marknadsföring.