Vad är content marketing?

Ett företag som väljer att använda sig av content marketing – eller innehållsmarknadsföring som det kallas på svenska – har valt att se på sina potentiella kunder på ett helt annat sätt än de klassiska marknadsförarna:

Hur kan vi sälja mer av våra varor/tjänster?

Hur kan vi göra våra kunders liv bättre?

Konceptet med content marketing är enkelt (genomförandet kan vara lite klurigare, men vi hjälper gärna till med det!). Skapa innehåll – bloggar, videos, e-böcker, webinarium etc – som på något sätt gör era potentiella kunders liv bättre. Innehåll skall inte handla direkt om era egna produkter eller tjänster, utan lösa ett problem som många av era kunder har. 

Att ge bort nyttig information gratis kommer dels att göra att människor får veta att ni finns och förstå att ni har kunskap inom ert område. Dels kommer de få förtroende för er. I det lite längre loppet leder det i sin tur till merförsäljning.​

Hur kan du göra din kunds liv bättre?

Hitta sätt att utbilda, inspirera eller underhålla dina nuvarande och potentiella kunder.

Gör en plan för att skapa nytt innehåll.

Det kan vara en blogg, Youtubekanal eller podcast. Men det kan även vara en e-bok, ​​en konferens eller ett webinarium.

Skapa och sprid ert innehåll kontinuerligt.

Samtidigt som era kunder får matnyttigt eller rolig​​t innehåll, bygger du ett långsiktigt förtroende och gör att kunder vill hålla kontakten med er.


Tänk dig två personer:

Den förste står utanför ditt hus och skriker på dig i en megafon. 

”KÖP MIN PRODUKT X, DEN ÄR DEN BÄSTA PÅ MARKNADEN OCH DU KOMMER INTE KLARA DIG UTAN DEN! KÖP DEN IDAG! ”

Den andra kommer fram till dig och säger: 

”Tja! Jag såg att du hade problem med Y. Här är fem sätt att lösa det problemet! Om du skulle behöva X i framtiden så råkar jag sälja det. Ha en bra dag!”

När du i framtiden behöver X, vem köper du det helst av?
​​

Om ni vill lyckas med er innehållsmarknadsföring så måste ni sluta tänka på er själva, och börja se allting från kundens perspektiv. Det låter hårt, men era kunder struntar högaktningsfullt i er. De vill veta vad de kommer att få ut av ett eventuellt köp eller samarbete. Och de inte vet svaret på den frågan, så går de någon annanstans.

Content marketing är ingen quick-fix. Det är inget som kommer att ge enorma resultat imorgon. Men om ni gör det rätt kommer det att ge lojala och återkommande kunder som älskar er. Och det går att anpassa till nästan alla budgetar!


Vi arbetar lite annorlunda än de flesta andra innehållsbyråer. Läs om det här!

Vill ni hitta nya kunder och behålla era befintliga? 

Hör av dig till mig så berättar jag hur vi kan hjälpa er att förbättra ert innehåll! /Pontus

+ 46 (0) 705 56 66 64